Leusden,
06
december
2018
|
14:58
Europe/Amsterdam

Audi e-tron: compromisloos elektrisch rijden

Audi e-tron: compromisloos elektrisch rijden

  • Eerste elektrisch aangedreven serieproductiemodel van Audi
  • Onbezorgd rijplezier: ruime actieradius, volop laadmogelijkheden
  • Marktintroductie begin 2019; leverbaar vanaf € 84.100*
  • Standaard met Audi e-care pakket
Samenvatting

Met de Audi e-tron presenteert Audi zijn eerste volledig elektrische productiemodel. In de grote SUV smelten sportiviteit en gebruiksgemak samen. Twee elektromotoren en ‘electric quattro’ zorgen voor indrukwekkende prestaties en een dynamisch weggedrag. De hoogvoltage-batterij maakt een actieradius van ruim 400 km (WLTP) mogelijk. Dankzij vele laadopties voor thuis en onderweg kunnen e-tron-rijders zorgeloos genieten van elektrisch rijden.

De Audi e-tron is 4,90 meter lang, 1,94 meter breed en 1,62 meter hoog. Mede dankzij de wielbasis van 2,93 meter biedt hij volop ruimte voor vijf personen. De bagageruimte heeft een inhoud van maar liefst 660 liter. Het comfortniveau is vergelijkbaar met dat van andere grote Audi-modellen.

Krachtige prestaties in elk terrein

De Audi e-tron beschikt over twee elektromotoren, die fluisterstil en geheel emissievrij krachtige prestaties leveren. Het systeemvermogen bedraagt maximaal 300 kW en het systeemkoppel 664 Nm. Daarmee accelereert de Audi e-tron in 5,7 seconden van 0-100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 200 km/u.

Electric quattro

Elektrische vierwielaandrijving - een nieuwe generatie quattro - zorgt onder alle (weers)omstandigheden voor optimale grip en een perfect weggedrag. Ook maakt het een volledig variabele verdeling van de aandrijfkrachten mogelijk. In de meeste gevallen gebruikt de Audi e-tron, ook met het oog op maximale efficiency, alleen de elektromotor achter voor de aandrijving. Als de bestuurder om meer vermogen vraagt, wordt de elektromotor vóór ook bijgeschakeld. Ook als de e-tron een glad wegdek detecteert, wordt ‘electric quattro’ automatisch geactiveerd. De aandrijfkracht wordt altijd ‘on-demand’ verdeeld.

Dynamische factoren

De grote hoogvoltage-batterij is laag (onder het passagierscompartiment) en centraal geplaatst. Het lage zwaartepunt zorgt samen met de uitgebalanceerde gewichtsverdeling (50/50) voor optimale dynamiek. Met Audi drive select kan de bestuurder op basis van (weers)omstandigheden of persoonlijke voorkeur een keuze maken uit zeven rijprofielen. Ook de werking van de adaptieve luchtvering wordt hierdoor beïnvloed. Daardoor is de e-tron comfortabel instelbaar voor lange ritten en sportief voor bochtige trajecten. De adaptieve dempers van de luchtvering passen zich bovendien automatisch aan. Bij snelwegritten verlagen ze de carrosserie bijvoorbeeld om de luchtweerstand te reduceren en zo de actieradius te vergroten.

Actieradius: ruim 400 km

Ten behoeve van de actieradius van ruim 400 km volgens de realistische WLTP-norm speelt een innovatief energieterugwinsysteem een belangrijke rol: tot wel 30% van de range wordt hiermee gerealiseerd. De e-tron kan energie terugwinnen tijdens het coasten (‘afremmen op de motor’) of door fysiek afremmen. In beide gevallen fungeert de elektromotor als generator. Bij vertragingen tot 0,3 g ofwel 90 procent van alle remacties remt de e-tron uitsluitend af op de elektromotoren. Bij het afremmen vanaf 100 km/u kan de Audi e-tron elektrische kracht met een maximum van 300 Nm en 220 kW terugwinnen. Dit komt overeen met meer dan 70 procent van de energie-input voor de aandrijving. Het slimme brake control system bepaalt volautomatisch of bij het afremmen alleen de elektromotoren, de remmen of een combinatie ervan worden gebruikt. De verdeling is altijd soepel en gelijkmatig – de bestuurder merkt hier niets van. De remkracht blijft altijd constant.

Gestroomlijnd

De optionele Audi virtual mirrors zijn een perfect voorbeeld van de geavanceerde aerodynamica van de e-tron. De camera’s in een compacte behuizing geven beeld door aan hoge-resolutie OLED-displays in het interieur. Ook de adaptieve luchtvering, de vlakke wagenbodem en verstelbare luchtinlaten voor de remmen en het warmtemanagementsysteem met warmtepomp dragen bij aan de goede stroomlijn. Met Audi virtual mirrors heeft de e-tron een Cw-waarde van 0,27. Alleen hierdoor al heeft hij ten opzichte van een conventioneel aangedreven auto een extra actieradius van 35 km.

Slim laden: thuis en onderweg

De hoogvoltage-batterij van de Audi e-tron heeft een capaciteit van 95 kWh. Op dagelijkse ritten is het meestal niet nodig om te stoppen bij laadstations. Op langere trips kunnen e-tron rijders gebruikmaken van snelladers (gelijkstroom) met een capaciteit van maximaal 150 kW. Daarmee is het mogelijk om binnen een half uur klaar te zijn voor de volgende etappe. De e-tron is ook met wisselstroom te laden (max. 11 kW, 22 kW is optioneel). In 2019 wordt het laden nog eenvoudiger met Plug & Charge. Daarbij identificeert de e-tron zichzelf bij een laadstation om het laadproces starten. De e-tron is thuis te laden via een reguliere 230 V-aansluiting of een 400 V-driefase-aansluiting. Met het optionele ‘connect’ laadsysteem verdubbelt het laadvermogen tot 22 kW.

Audi e-care

De Audi e-tron wordt in Nederland standaard geleverd met Audi e-care, een uitgebreid dienstenpakket dat het mogelijk maakt om volstrekt zorgeloos te genieten van elektrisch rijplezier. Bij Audi e-care zijn de volgende services inbegrepen:

  • 2 jaar fabrieksgarantie
  • 8 jaar fabrieksgarantie op het batterijpakket
  • 6 jaar onderhoudsinspecties en APK
  • Online navigatie-updates met actueel laadnetwerk
  • Afsleepservice naar dichtstbijzijnde laadpunt
  • Audi e-tron Shuttel (laad)pas
  • Thuislaadoplossing (optie)

Om de e-tron direct thuis te kunnen laden heeft Audi een kant-en-klare oplossing, het Thuislaadpakket. Daarbij inbegrepen zijn onder meer een 11 kW-laadpaal, het ready to go-installatiepakket en een hostingcontract waarbij het energiegebruik maandelijks wordt gefactureerd en eventueel verrekend. Ook de Shuttel laad- en mobiliteitspas is inbegrepen. Het uitgebreide Thuislaadpakket wordt aangeboden voor € 1.550.

De Audi e-tron Shuttelpas geeft om te beginnen toegang tot meer dan 65.000 AC/DC laadpunten (tot 50 kW) en meer dan 2.000 snellaadstations (tot 350 kW) in 16 EU landen. Daarmee staat circa 80 procent van alle Europese laadstations ter beschikking van e-tron-rijders - een simpele kaart volstaat om het laadproces te starten. Daarnaast is de pas de spil in thuisladen én biedt hij toegang tot andere vormen van mobiliteit, zoals OV, (OV)fiets, autodelen en taxi. Bovendien maakt hij parkeren eenvoudig (Yellowbrick, Q-Park, P&R). Kortom: één pas voor toegang tot mobiliteit op maat, inclusief de aanvullende diensten. Bovendien vereenvoudigt Shuttel de administratie: gebruikers van de pas ontvangen één keer per maand een factuur met een duidelijke specificatie

Het gezicht van elektrische aandrijving

Het ontwerp van de Audi e-tron combineert het herkenbare design-DNA van Audi met ‘elektrische’ elementen. De kleur platinagrijs, die onder meer in de Singleframe-grille wordt gebruikt, is evenals de dagrijverlichting met vier horizontale spijlen een typisch e-tron kenmerk. De uitgesproken vormgeving van de onderzijde van de flanken weerspiegelt de aanwezigheid van de batterij.

Het interieur is ruim, licht en ademt een hightech sfeer, zeker met de OLED-displays van de Audi virtual mirrors. De twee grote, op de bestuurder gerichte MMI touch respons displays vervangen vrijwel alle traditionele bedieningsknoppen. Veel functies zijn ook te bedienen via natural voice control. De standaard Audi virtual cockpit biedt twee weergavemogelijkheden (drie met de optionele Audi virtual cockpit plus).

Connectiviteit van topklasse

Het MMI navigatie plus-systeem van de e-tron maakt gebruik van LTE Advanced datatransmissie. Bij dit systeem is een Wifi hotspot voor de passagiers inbegrepen. Het navigatiesysteem geeft op basis van voorgaande ritten suggesties voor bestemmingen. De e-tron routeplanner is hierbij de perfecte aanvulling. Op het display worden geschikte routes inclusief beschikbare laadpunten aangegeven. Het navigatiesysteem maakt voor de routeberekening ook gebruik van de actuele verkeerssituatie en het laadniveau van de batterij. De verwachte aankomsttijd is altijd inclusief eventueel benodigde laadtijd.

De ontspannen e-tron rijervaring is ook te danken aan slimme assistentiesystemen, zoals efficiency assist (standaard). Dit systeem kijkt letterlijk vooruit dankzij radarsensoren, camerabeelden, navigatiegegevens en Car-to-X-informatie. Op basis daarvan krijgt de bestuurder tips voor energiebesparend rijden. Door de samenwerking met de navigatie verzorgt efficiency assist bovendien ‘voorspellend’ afremmen en accelereren. Achter alle systemen staat de ‘central driver assistance controller’, die continu een exact model van de omgeving berekent. De benodigde data zijn afkomstig van vijf radarsensoren, zes camera’s, 12 ultrasone sensoren en een laserscanner.

Online updates

De e-tron is de eerste Audi die het mogelijk maakt om nieuwe functies online toe te voegen (vanaf halverwege 2019). Op deze manier wordt het bijvoorbeeld mogelijk om LED-koplampen op te waarderen tot matrix LED-koplampen met intelligente aansturing van grootlicht. Ook assistentiesystemen zijn zo te updaten en infotainmentfuncties kunnen worden uitgebreid met bijvoorbeeld DAB+ radio en de Audi smartphone interface.

De Audi e-tron wordt in Audi’s CO2-neutrale fabriek in Brussel gebouwd. De levering start begin 2019. De Audi e-tron is leverbaar vanaf € 84.100*.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

* Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn op basis van de prijzen die geldig zijn per 1 januari 2019, tenzij anders vermeld (fiscale waarde), inclusief BTW, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage en legeskosten. Zie voor verkoopinformatie audi.nl.