Leusden,
12
januari
2022
|
09:00
Europe/Amsterdam

Zorgeloos en comfortabel elektrisch rijden met Audi in de winter

  • Preconditioning zorgt voor meer actieradius bij koud weer
  • e-tron routeplanner en bereikprognose voor meer planningszekerheid
  • Bewust opladen voor een langere levensduur van de accu
Samenvatting

Juist in de winter is het goed om slim gebruik te maken van de features die Audi heeft ontwikkeld om het bereik van een elektrische auto zo groot mogelijk te houden. Daarnaast hebben rijgedrag, het gebruik van bijvoorbeeld dakkoffers en het rijden met een te lage bandenspanning ook stuk voor stuk invloed. Audi zet de belangrijkste systemen op een rij en geeft tips om het maximale uit de accu te halen.

1. Vertrektimer en preconditionering

Preconditionering zorgt ervoor dat het interieur van een elektrische auto voor vertrek op de gewenste temperatuur wordt gebracht. Dit zorgt niet alleen voor meer comfort, maar ook een groter bereik. Tijdens het preconditioneren via de vertrektimer haalt de auto de hiervoor benodigde energie niet uit de accu, maar wordt deze via de thuiswallbox of een openbaar laadpunt geladen. Dit slimme systeem zorgt ervoor dat er bij vertrek geen energie uit de accu hoeft te worden gebruikt om de auto op te warmen, met een positief effect op de actieradius.

2. De e-tron routeplanner

De puur elektrische modellen van Audi hebben een geavanceerde routeplanner die vooral bij het rijden van middellange en langere afstanden in real-time advies geeft over de beste e-route. Het systeem berekent niet alleen de snelste route op basis van verkeers- en routegegevens, maar houdt ook rekening met de rijstijl van de bestuurder én berekent de totale reistijd, inclusief eventuele laadstops om de accu op te laden. Gebruikers krijgen via het systeem ook informatie over bijvoorbeeld het laadvermogen en de stekkertypes van de laadpunten langs de route. Het systeem laat óók zien of laadpalen beschikbaar of bezet zijn. De Audi e-tron-routeplanner geeft voorrang aan extra krachtige HPC-laadstations (HPC = High Power Charging = ultrasnel opladen) en activeert bij de e-tron GT quattro-modellen de preconditionering van de batterij tijdens het rijden om ultrasnel te kunnen laden.

3. Opladen bij lage temperaturen

Het intelligente batterijbeheersysteem (BMS) communiceert doorlopend met het laadpunt of de wallbox om het laadvermogen te optimaliseren om zo gedoseerd mogelijk te laden. Het laden wordt automatisch geregeld en het systeem beëindigt het laden zodra de accu vol is of op een vooraf bepaald laadniveau van bijvoorbeeld 80 procent. Tijdens het laadproces bewaakt het BMS de spanning in de afzonderlijke cellen en balanceert het deze indien nodig. Het intelligente verwarmingsmanagement regelt op de achtergrond de optimale temperatuur van de accu. Als de accutemperatuur onder een bepaalde limiet komt, vermindert het BMS automatisch de laadcapaciteit om de accu zo veel mogelijk te sparen en daarmee zijn levensduur te verlengen. Al met al heeft langzaam opladen een positief effect op de levensduur van de accu. Daarnaast is het raadzaam om bij lage buitentemperaturen zo snel mogelijk na het rijden te starten met laden. De accu is dan namelijk nog steeds opgewarmd waardoor het laden efficiënter en meer gedoseerd verloopt.

4. Actieradiusprognose

De handige actieradiusprognose wordt afgeleid van het laadniveau van de hoogspanningsaccu en het verwachte energieverbruik. Dit is afhankelijk van meerdere factoren. Het verbruik van het aandrijfsysteem heeft daar het grootste effect op. Features zoals het audiosysteem, elektrisch bedienbare ramen en airconditioning hebben veel minder effect. Voor de geprojecteerde actieradius onderscheidt Audi verschillende scenario’s waarbij onder meer wordt gekeken naar de geplande route (hoogteverschillen, snelheidslimieten, verkeerslichten), actuele verkeersinformatie en het gemiddelde energieverbruik over de laatste 100 kilometer. Ook wordt een inschatting gemaakt van het gebruik van comfortsystemen en het klimaatsysteem. Via de range monitor kunnen bestuurders tot in detail zien wat de invloed is van bijvoorbeeld de airco of stoelverwarming op het resterende bereik.

5. Accu-tips

Audi heeft ook belangrijke tips om de levensduur van de accu zo veel mogelijk te verlengen. Zo is het voor iedereen die hoofdzakelijk korte autoritten maakt van belang om de accu maximaal 80 procent op te laden. Audi adviseert ook de accu niet langdurig onder een laadniveau dat lager is dan 20 procent te houden. En als je toch de accu tot 100% laadt, is het goed om direct te gaan rijden wanneer de accu vol is.

6. Geo-oplaadprofielen

Met deze intelligente technologie kunnen Audi-rijders voor bepaalde locaties vooraf geconfigureerde laadprofielen bepalen. Nadat de locatiegebaseerde laadinstellingen van de Audi e-tron zijn ingesteld, en met behulp van GPS-coördinaten zijn opgeslagen, kunnen de laadinstellingen en het tijdsbestek voor het laadproces worden geconfigureerd. Gebruikers kunnen laadprofielen instellen voor meerdere adressen.

7. Voorspellende preconditionering

Om het hoge HPC-laadvermogen van maximaal 270 kW van de Audi e-tron GT te kunnen gebruiken, dient de accu op een bepaalde temperatuur zijn. Deze wordt bereikt door een aangepaste voorconditionering van de accu tijdens het rijden. Wanneer een HPC-laadstation als bestemming wordt ingevoerd in de e-tron routeplanner, berekent een algoritme de verwachte aankomsttijd en leidt het vervolgens daaruit het benodigde verwarmings- of koelvermogen af bij aankomst zo snel mogelijk te kunnen laden.

8. Vermindering van rijweerstand en energieverbruik van comfortsystemen

Wie mooi wil zijn moet pijn lijden…. grotere velgmaten en bredere banden hebben doorgaans een negatieve invloed op de actieradius. Kleinere velgen met smallere banden, en met de juiste luchtdruk, kunnen de rolweerstand van de banden in de winter verminderen. Dakkoffers daarentegen verhogen de luchtweerstand, dus Audi raadt aan om er niet onnodig lang mee rond te rijden. Ook interessant… de stuur- en stoelverwarming besparen energie omdat ze dicht op het lichaam werken en dus minder elektriciteit verbruiken dan een kachelsysteem dat het gehele interieur moet verwarmen. Maak dus optimaal gebruik van deze efficiënte én warme comfortfeatures.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.