Leusden,
11
september
2017
|
19:55
Europe/Amsterdam

Voor puristen: Audi R8 V10 RWS

  • Limited Edition van 999 stuks: eerste serieproductie Audi met achterwielaandrijving
  • 50 kg lichter dan de R8 Coupé V10
  • Audi R8 LMS raceauto vertaald naar gebruik op de openbare weg

Audi presenteert de R8 V10 RWS, de eerste Audi R8 met achterwielaandrijving. Het puristische model wordt in een oplage van 999 exemplaren met de hand gebouwd in de Böllinger Höfe R8 fabriek. De Audi R8 RWS (Rear Wheel Series) is er als Coupé en Spyder.

“We maken de Audi R8 V10 RWS voor puristen,” aldus Stefan Winkelmann, CEO van Audi Sport GmbH. “Deze Limited Edition is er voor klanten die één ding willen: puur rijplezier. De R8 V10 RWS heeft een centraal geplaatste V10 en achterwielaandrijving. Daarmee vertaalt hij het succesvolle concept van de R8 LMS raceauto naar de openbare weg.”

Een eigen design
Het puristische karakter van de Audi R8 RWS blijkt uit de matzwarte grille en luchtinlaten. De sideblade van de Coupé heeft twee tinten: hoogglans zwart aan de bovenzijde en de kleur van de carrosserie aan de onderzijde. Net als de Audi R8 LMS is de Coupé RWS leverbaar met een rode striping over de gehele lengte van de auto. De sportstoelen voor rijder en passagier zijn uitgevoerd in een combinatie van leder en Alcantara. Kuipstoelen zijn optioneel. Op het dashboard is een ‘1 of 999’-logo geplaatst.

5.2 FSI: puur atmosferisch
De centraal geplaatste V10 levert een vermogen van 397 kW/540 pk en een maximaal koppel van 540 Nm bij 6.500 tpm. Hiermee sprint de Audi R8 V10 Coupé RWS in 3,7 seconden van 0-100 km/h (Spyder: 3,8 s.). De topsnelheid bedraagt 320 km/h (Spyder: 318 km/h). Met gesloten dak bedraagt het gemiddelde verbruik van de Spyder 12,4 l/100 km (met dak open 12,6 l/100 km).

Gecontroleerd driften
Bij een gewicht van 1.509 kg is de Audi R8 V10 RWS precies 50 kg lichter dan de versie met quattro. Waar de Spyder-variant met 1.680 kg een 40 kg minder in de schaal legt. De gewichtsverdeling van 40/60 is samen met achterwielaandrijving en de speciale afstemming van het onderstel een garantie voor maximaal rijplezier. De bestuurder heeft keus uit verschillende ‘set-ups’. Gecontroleerd driften is bijvoorbeeld mogelijk als de bestuurder via Audi drive select de ‘dynamic’-modus kiest en daarbij de ‘Sport’-modus van het ESC-stabiliteitssysteem activeert. Het ESC komt dan alleen op de limiet in actie. De elektromechanische besturing is vrij van aandrijfinvloeden en draagt bij aan een zeer precies weggedrag. Standaard staat de Audi R8 V10 RWS op 19-inch, in zwart afgewerkte vijfspaaks velgen met 243/35-banden vóór en 295/35 achter. De Audi R8 V10 RWS is vanaf dit najaar te bestellen.

De Coupé is leverbaar vanaf € 212.090* en de Spyder vanaf € 227.550*.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

*) Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn inclusief BTW, BPM, rijklaarmaakkosten, recyclingbijdrage en legeskosten. Zie voor verkoopinformatie www.audi.nl.