Leusden,
27
november
2019
|
13:00
Europe/Amsterdam

RS Q8: powerhouse van Audi Sport

RS Q8: powerhouse van Audi Sport

  • Krachtigste SUV-coupé in Audi’s Q-serie
  • 4.0 TFSI biturbo V8 met mild-hybrid technologie
  • 441 kW/600 pk, 800 Nm, van 0 naar 100 km/u in 3,8 seconden
Samenvatting

De Audi RS Q8 is het nieuwe topmodel binnen Audi’s Q-serie. Hij combineert de power van RS met de stijl van een premium coupé en flexibiliteit van een grote SUV. De 600 pk sterke Audi RS Q8 arriveert begin 2020 bij de Nederlandse dealers.

Met een vermogen van 441 kW/600 pk en 800 Nm aan koppel tussen 2.200 en 4.500 tpm levert de 4,0-liter V8 in de Audi RS Q8 indrukwekkende RS-prestaties. In combinatie met deze turbo-benzinemotor met directe inspuiting sprint de grote SUV-coupé in slechts 3,8 seconden van 0-100 km/u en in 13,7 seconden vanuit stilstand naar 200 km/u. Zijn top is elektronisch begrensd op 250 km/u, en zelfs 305 km/u met het optionele dynamic pakket.

De 1-3-7-2-6-5-4-8 ontstekingsvolgorde geeft de 4.0 TFSI een sportieve en volle sound. De bestuurder kan het uitlaatgeluid zelf beïnvloeden via Audi drive select. Het optionele RS sportuitlaatsysteem met zwarte einddempers garandeert een nog sportievere sound.

RS-performance met slimme MHEV-technologie

De biturbo V8 in de Audi RS Q8 koppelt prestaties aan efficiency dankzij een geavanceerde mild-hybrid systeem (MHEV) op basis van een elektrisch 48 Volt boordnet. Bij gas los en remmen kan het systeem tot 12 kW aan vermogen terugwinnen en opslaan in de compacte lithium-ion batterij. Het samenspel van de MHEV-componenten resulteert in een potentiële brandstofbesparing tot 0,8 liter op 100 kilometer. Nog zo’n efficiënte oplossing: cylinder on demand (COD). Bij lage tot gemiddelde belasting in de hogere versnellingen schakelen cilinders 2, 3, 5 en 8 uit en loopt de 4.0 TFSI tijdelijk op vier cilinders.

Grip op sportiviteit

Het vermogen van de biturbo V8 wordt op de wielen overgebracht via een 8-traps tiptronic-automaat en quattro permanente vierwielaandrijving. Het mechanische differentieel stuurt de aandrijfkracht standaard in een 40:60 verhouding naar de voor- en achteras. Tot 70 procent van de kracht kan desgewenst naar de voorwielen worden gestuurd, en maximaal 85 procent naar de achteras. In sportief genomen bochten verdeelt het optionele quattro sportdifferentieel het koppel over de twee achterwielen, voor extra grip en stabiliteit. Adaptieve luchtvering ‘sport’ is standaard. Afhankelijk van de rijsituatie en voorkeuren van de bestuurder varieert het onderstel met 90 mm in hoogte. De optionele elektromechanische actieve rolstabilisatie beperkt overhellen van de carrosserie in snelle bochten. Vierwielbesturing is standaard voor de Audi RS Q8.

De bestuurder kan het karakter van de Audi RS Q8 zelf beïnvloeden via Audi drive select. Het systeem biedt keuze uit acht rijprofielen: comfort, auto, dynamic, efficiency, allroad, offroad en de twee zelf instelbare RS-standen RS1 en RS2. Die laatste twee zijn direct te selecteren via de ‘RS-MODE’ knop op het stuur.

De Audi RS Q8 staat standaard op 22 inch aluminium velgen met 295/40 banden, de grootste ooit af-fabriek gemonteerd onder een Audi productiemodel. 23 inch exemplaren zijn als optie leverbaar. Achter de wielen gaat een speciaal RS-remsysteem schuil met inwendig geventileerde composiet remschijven (420 mm voor, 370 mm achter). Desgewenst zijn RS keramische schijven beschikbaar (440 mm voor, 370 mm achter).

Herkenbaar RS

Uiterlijk is de Audi RS Q8 te herkennen aan bekende RS stylingelementen. Voorbeelden zijn de imposante, achthoekige Singleframe-grille, de in Manhattan grijs uitgevoerde RS radiatorgrille en de hoogglans zwarte honingraataccenten. Forse hoogglans zwarte luchtinlaten en een mat-aluminium lamel in de grille versterken de sportieve inborst van de grote SUV-coupé van Audi Sport. Speciale RS-wielkastranden verbreden de carrosserie met 10 mm voor en 5 mm achter, en bieden daarmee ruimte aan de vergrote spoorbreedte. Een RS dakspoiler, een diffuser in mat-aluminium en de speciale ovalen RS-uitlaten ronden het geheel aan de achterzijde af.

Ruimte voor sportiviteit

Het interieur van de RS Q8 is een smaakvolle mix van modern design en sportieve accenten. Sportstoelen in zwart nappaleer/Alcantara met RS-logo’s zijn standaard. Als optie is de RS Q8 ook uit te rusten met RS sportstoelen in geperforeerd Valconaleer. Speciale RS-schermen in de Audi virtual cockpit en het MMI-systeem verschaffen informatie over zaken als bandenspanning, koppel, vermogen, temperatuur, rondetijden en G-krachten. Een schakelindicator maant de bestuurder tot opschakelen wanneer de toerenbegrenzer in zicht komt. Het optionele head-up display voorziet eveneens in diverse RS-features.

De Audi RS Q8 staat vanaf het eerste kwartaal van 2020 bij de Nederlandse Audi-dealers. Prijzen worden in aanloop naar de introductie bekendgemaakt. Meer weten over de Audi RS Q8? Blijf op de hoogte en schrijf je hier in voor de nieuwsbrief.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.