Leusden,
14
maart
2022
|
12:15
Europe/Amsterdam

KALT 1: een uniek kijkje in Audi’s testlocatie in Lapland

  • Hier worden de nieuwste Audi’s in diepvrieskou beproefd, op besneeuwde wegen en ijsvlakten
  • De lange en koude weg naar Audi’s kenmerkende rijeigenschappen
Samenvatting

De temperaturen zijn er vergelijkbaar met die van een vriezer. Sneeuw is gegarandeerd en de ijsvlakten zijn er enorm. Noord-Zweden biedt de perfecte condities voor Audi om in het diepste geheim de afstelling van zijn allernieuwste modellen te finetunen onder extreme klimaatomstandigheden. Voor één keer gunt Audi ons een uniek kijkje in KALT 1, de meest noordelijk gesitueerde testlocatie van het merk in Lapland.

De winterse workshop van Audi bevindt zich op het uitgebreide testterrein van de Volkswagen Groep in Zweden – dat vanwege zijn geheime karakter simpelweg ‘KALT 1’ wordt genoemd. Hekken sluiten het gebied in Zweeds Lapland volledig af en alles is er strikt vertrouwelijk. Hier finetunet Audi zijn toekomstige modellen op ijs en sneeuw. Het testmekka beslaat in totaal meer dan 3.600 hectare - ongeveer 1,7 keer de oppervlakte van de luchthaven van Frankfurt. Naast enkele werkplaatsen, kantoorwerkplekken en een hotel met 440 bedden biedt het terrein winterse testparcoursen met een totale lengte van 83 kilometer.

All-inclusive arrangement voor Audi’s engineers

De op een na grootste stad ligt op kilometers afstand en zelfs de dichtstbijzijnde supermarkt is niet te belopen. Toch zijn de gemiddeld zo'n 150 medewerkers - die er uitsluitend voor Audi zijn - goed bevoorraad. Het ‘all-inclusive arrangement’ omvat drie maaltijden in het restaurant van het hotel, twee fitnessruimtes en een hotelbar. “We zijn hier met veel mensen samen, dat moet je leuk vinden. Als je dat niet aankunt, houd je het hier niet lang vol.” Audi’s test-engineer Raphael Kis doet dit werk al 14 jaar lang, zo’n 20 weken per jaar, waarvan ongeveer tien weken in Zweden.

Testen op 90 centimeter dik ijs

Een belangrijk deel van de tests in Zweden wordt door Audi uitgevoerd op de immense ijsvlakten van KALT 1. Bang om met de auto’s door het ijs te zakken, hoeven de Audi-technici niet te zijn. Aan het begin van het seizoen controleert het team het ijs met een sneeuwscooter en meet het de dikte. Het ijs moet minimaal 25 tot 30 centimeter dik zijn voordat een auto er op kan rijden. Is het ijs te dun, dan duwt een hovercraft de sneeuw steeds opnieuw weg van het oppervlak. Aangezien sneeuw een isolerend effect heeft, zou het ijs anders langzamer aangroeien. Het resultaat van deze inspanningen? Een ijslaag met een dikte van wel 90 centimeter.

Perfectioneren van het Audi-DNA in de Zweedse vrieskou

"Ik rij niet de hele dag rondjes op het ijs, zoals sommigen misschien denken”, grijnst Raphael. “Voor diverse technologieën wordt er nieuwe software op de auto’s getest en af en toe moeten we ook de hardware aanpassen.” Het afstellen van een auto vergt meer dan een jaar, meestal anderhalve winter. Kis en zijn collega’s bepalen idealiter een standaardset-up op droog wegdek. Aansluitend volgen er testritten op nat wegdek voordat de Zweedse winter eind november begint. Uiteindelijk moet de auto uitgebalanceerd rijden op droge en natte wegen, én op ijs en sneeuw. “ABS, ASC en de rijdynamiekstanden moeten helemaal overeenkomen met het herkenbare Audi-DNA”, legt Kis uit. Vervolgens worden de Audi-modellen in Spanje en op bergwegen en bergpassen in andere landen verder afgesteld, om de winter erop wederom in Zweden in actie te komen, om te kijken of het resultaat daar nog steeds naar wens is.

Een Audi rijdt als een Audi

Tijdens de testsessies kunnen verschillende parameters direct via een laptop worden aangepast om stapsgewijs dichter bij de beoogde, herkenbare Audi-rijeigenschappen te komen. Elke Audi moet gemakkelijk te besturen zijn, ook in het grensbereik. Alle handlingsystemen moeten betrouwbaar reageren op de actuele rijomstandigheden. Superieure tractie wordt ook beschouwd als een typisch Audi-kenmerk. Ondanks dat de auto’s tegenwoordig ook elektrisch worden aangedreven, is de afstelling door de jaren heen niet fundamenteel veranderd, waardoor ook een elektrische Audi nog steeds als een Audi rijdt.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.