Leusden,
13
december
2018
|
14:23
Europe/Amsterdam

Audi SQ2: compacte SUV in topvorm

Audi SQ2: compacte SUV in topvorm

  • Topprestaties: 2.0 TFSI met 221 kW/300 pk; 0-100 km/u in 4,8 seconden
  • Markant, sportief en gestroomlijnd: eigenzinnig design
  • Dynamiek: quattro, sportonderstel, variabele aandrijfkrachtverdeling
Samenvatting

De Audi de SQ2 is het nieuwe topmodel van de Audi Q2-reeks. Hij combineert een opvallend design met een 221 kW/300 pk sterke motor, een S tronic transmissie, quattro vierwielaandrijving en het S sportonderstel. De Audi SQ2 sprint in 4,8 seconden van 0-100 km/u en haalt een afgeregelde topsnelheid van 250 km/u. De Audi SQ2, die in september zijn wereldpremière beleefde in Parijs, wordt in januari 2019 op de Nederlandse markt verwacht.

De Audi SQ2 heeft een 2.0 TFSI met een vermogen van 221 kW/300 pk en een koppel van 400 Nm (tussen 2.000-5.200 tpm). De toerenbegrenzer grijpt in bij 6.500 tpm. De motor beschikt over directe inspuiting, een turbo met elektrische overdrukklep en het Audi Valvelift systeem (AVS – variabele kleptiming). Een slim warmtemanagementsysteem zorgt ervoor dat de motor snel op temperatuur is. Bij lage belasting wordt brandstof indirect in de cilinders gespoten. Dit vermindert de uitstoot van fijnstof. Het lage gewicht van de motor (150 kg) draagt ook bij aan een goede gewichtsverdeling.

Grip, stabiliteit en rijplezier

De 2.0 TFSI-motor is gekoppeld aan een zeventraps S tronic-transmissie, die de rijder de keus biedt tussen automatisch of handmatig schakelen. Als de bestuurder het efficiency-rijprogramma heeft gekozen, is een coastfunctie beschikbaar voor een zo laag mogelijk verbruik. Als het start-stopsysteem actief is, schakelt de motor bij snelheden onder 7 km/u uit.

Uiteraard beschikt de Audi SQ2 standaard over quattro vierwielaandrijving. De verdeling van de aandrijfkracht is volledig variabel. Indien nodig kan zelfs de volledige aandrijfkracht naar de achterwielen worden gestuurd. De elektronische aansturing van het quattro-systeem draagt bij aan maximale sportiviteit. En wordt daarin ondersteund door de variabele aandrijfkrachtverdeling per wiel, het 20 mm verlaagde S sportonderstel en de progressive steering met variabele overbrenging. Met Audi drive select kan de bestuurder voor elke rit het perfecte rijprogramma kiezen. Met een speciale knop is het stabiliteitssysteem ESC desgewenst volledig uit te schakelen.

Herkenbaar

De Audi SQ2 is net als de Q2 markant gelijnd én gestroomlijnd (Cw: 0,34). Hij oogt nog sportiever dankzij de specifieke Singleframe grille, grote luchtinlaten, LED-koplampen en de splitter. Andere kenmerkende details zijn de buitenspiegels in aluminium-look, de grote achterspoiler en de diffuser met vier geïntegreerde uitlaatpijpen. 18 inch lichtmetalen velgen met 235/45-banden zijn standaard. Als optie zijn 19 inch wielen beschikbaar. Ook rode remklauwen met S-badges zijn optioneel leverbaar. Voor een nog individuelere look zijn er het black styling pakket en het SQ2 exterieurpakket.

Praktisch

Mede dankzij de lange wielbasis (2,59 m) heeft de Audi SQ2 een zeer ruim interieur en een bagageruimte met een inhoud die varieert van 355-1.000 liter. De achterbank is in drie delen neerklapbaar. Standaard zijn sportstoelen, een multifunctioneel sportstuur, een centrale armsteun, automatische airconditioning en een bestuurdersinformatiesysteem met kleurendisplay. Optioneel zijn de Audi virtual cockpit en een head-up display leverbaar. De stoelen zijn bekleed met een combinatie van stof en leder (opties: leder/alcantara- of fijnnappa-leder). De afwerking is ook op detailniveau hoogwaardig: de pedalen en voetsteun zijn van RVS, de instrumenten zijn uitgevoerd met matgrijze wijzerplaten en witte wijzers. Het MMI-display toont na het starten een S-scherm. Met het SQ2 interieurpakket wordt de standaarduitrusting uitgebreid met rode ringen in de ventilatieroosters, nappalederen bekleding en het ambiente lichtpakket.

Optimaal connected

Het top-infotainmentsysteem voor de Audi SQ2 is MMI navigatie plus met MMI touch. Dit kenmerkt zich door de heldere menustructuur en de mogelijkheid om via een touchpad te scrollen, zoomen en tekst in te voeren. Ook stembediening is mogelijk. MMI navigatie plus maakt gebruik van een 8,3-inch display en een snelle LTE-verbinding. Een wifi-hotspot is inbegrepen. Dankzij het Audi connect pakket met SIM-kaart in de auto zijn bovendien vele online diensten beschikbaar, zoals online verkeersinformatie, Google-Earth navigatie, parkeerinfo en e-mail en twitter. Via de myAudi app zijn smartphone en auto eenvoudig met elkaar te verbinden. De Audi smartphone interface maakt het mogelijk om zowel iOS- als Android-toestellen te koppelen waardoor respectievelijk Apple CarPlay en Android Auto zijn te gebruiken. Optioneel is het Bang & Olufsen Sound System met 705 W-versterker en 14 speakers leverbaar.

Voor comfort en veiligheid

De SQ2 heeft standaard Audi pre sense front. Een radar herkent mogelijk gevaarlijke situaties, die zich voor kunnen doen als voetgangers of andere voertuigen voor de auto oversteken. De Audi SQ2 waarschuwt hiervoor en kan indien nodig een remactie uitvoeren. In het assist-pakket komen populaire assistentiesystemen samen: de adaptieve cruise control met stop & go functie en de fileassistent, die naast een radarsensor ook gebruikmaakt van een camera. Op goede wegen en bij snelheden tot 65 km/u kan dit systeem ondersteunen bij het sturen, accelereren en remmen. Audi active lane assist helpt de bestuurder om de auto binnen de wegmarkeringen te houden en het optionele park assist zorgt ervoor dat de SQ2 automatisch inparkeert (plekken parallel aan of haaks op de rijbaan). Audi side assist ‘ziet’ weggebruikers in de dode hoek en waarschuwt daarvoor bij het wisselen van rijbaan.

De Audi SQ2 wordt in januari 2019 op de Nederlandse markt verwacht.

Bekijk hier de technische specificaties van de Audi SQ2.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.