Leusden,
14
november
2019
|
15:10
Europe/Amsterdam

Audi S8: V8-performance voor de luxe klasse

Audi S8: V8-performance voor de luxe klasse

  • 4.0 TFSI biturbo V8-motor met 420 kW/571 pk en 800 Nm 
  • Unieke combinatie van innovatieve onderstelsystemen 
  • Onderscheidende S-accenten, digitale MMI touch response bediening
  • Eind november leverbaar in Nederland
Samenvatting

De nieuwe Audi S8 biedt ultieme V8-performance en is mede door zijn innovatieve onderstelsystemen een ware ambassadeur voor ‘Voorsprong door techniek’. De 4.0 TFSI-motor – een biturbo achtcilinder – is goed voor 420 kW/571 pk en een overvloedig koppel van 800 Newtonmeter. De toepassing van MHEV-technologie zorgt voor de perfecte combinatie van efficiency en comfort met indrukwekkende prestaties. De voorspellende, actieve demping, dynamische vierwielbesturing en quattro vierwielaandrijving met een sportdifferentieel garanderen buitengewone sportiviteit en stabiliteit.

De high-performance V8-motor met dubbele turbo’s en mild-hybrid-technologie staat in de nieuwe Audi S8 niet alleen borg voor maximale souplesse, maar ook voor power on demand. Het indrukwekkende vermogen van 420 kW/571 pk en koppel van 800 Nm zijn altijd voorhanden. De sprint van 0-100 km/u vergt 3,8 seconden, de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Automatisch bediende kleppen in het uitlaatsysteem laten de indrukwekkende motorsound optimaal tot zijn recht komen.

Prestaties en emotie op sportwagenniveau gaan in de Audi S8 naadloos samen met comfort en efficiency. Het mild-hybrid-systeem (MHEV) is continu actief om het brandstofverbruik verder te beperken. Het 48 Volt dynamo-startmotorsysteem en de extra lithium-ion batterij maken ‘zeilen’ mogelijk met de motor uitgeschakeld, evenals een snelle herstart en een verlengde start-stop range. In de praktijk is daarmee een brandstofbesparing tot zelfs 0,8 liter op 100 kilometer mogelijk. Het cylinder-on-demand systeem, dat bij een lage motorbelasting individuele cilinders uitschakelt, zorgt voor extra efficiency. 

Actieve demping, dynamische vierwielbesturing en quattro met sportdifferentieel 

De nieuwe Audi S8 heeft standaard een voorspellend, actief gedempt onderstel. Het hightechsysteem, dat samenwerkt met de adaptieve luchtvering, kan elk wiel onafhankelijk van de andere drie via elektromechanische actuators optillen of naar beneden duwen. Daarmee is het voor het eerst mogelijk om actief de hoogte van de carrosserie in elke rijsituatie te bepalen, waardoor het hellen of duiken van de carrosserie bij accelereren en remmen grotendeels wordt beperkt. De frontcamera, die grotere oneffenheden in het wegdek waarneemt, biedt de mogelijkheid om dat voorspellend te doen.

Het Audi drive select-systeem biedt keuze uit vijf profielen. Geheel nieuw daarbij is de ‘Comfort +’ rijstand, die zelfs het ronden van bochten tot een comfortabele ervaring maakt. Daarbij leunt de carrosserie met maximaal 3 graden in de bocht om zo de laterale krachten die op de inzittenden worden uitgeoefend, tegen te gaan. In de ‘Dynamic’ stand blijft de Audi S8 stijf bij het insturen in bochten. De maximale overhelhoek in snel genomen bochten bedraagt dan slechts zo’n 2,5 graden vergeleken met ongeveer 5 graden bij het standaardonderstel. Tevens voorziet het actieve onderstel in een andere nieuwe functie. Bij het bedienen van de portiergreep wordt de carrosserie snel met maximaal 50 mm verhoogd, voor nog comfortabeler in- en uitstappen.

Voor extra wendbaarheid bij lage snelheden en maximale stabiliteit op snelheid beschikt de Audi S8 tevens over dynamische vierwielbesturing. Het sportdifferentieel verdeelt de aandrijfkracht in snelle bochten actief over de beide achterwielen. Dynamische vierwielbesturing, het sportdifferentieel én de voorspellende actieve demping maken alle deel uit van de standaarduitrusting van de Audi S8. Het samenspel tussen deze systemen is uniek in deze klasse. Optioneel kan worden gekozen voor high-performance carbon-keramische schijfremmen met een diameter van 420 mm voor en 370 mm achter. Deze remschijven zijn inwendig geventileerd, slijtvast en zijn inclusief de remklauwen 9,6 kilogram lichter dan de gietijzeren exemplaren. De remklauwen vóór hebben elk tien zuigers.

S-design: sportieve elegantie

Uiterlijk mixt de Audi S8 de elegante lijnen van de Audi A8 met sportieve S-accenten. Er zijn velgen tot 21 inch beschikbaar en details in de voorbumper, dorpels, buitenspiegelbehuizing in aluminium optiek en de twee kenmerkende dubbele uitlaatpijpen zetten de sportieve inborst van de Audi S8 optisch verder aan. Het optionele black stylingpakket zorgt voor nog meer onderscheidend vermogen. Nieuw in het interieur, en exclusief voorbehouden aan de Audi S8, zijn de bovenste sierpanelen die zijn uitgevoerd in Carbon Vector met een speciaal 3D diepte-effect. Dat materiaal wordt daaronder gecombineerd met een sierinleg van donker, geborsteld mat aluminium. Tot de verlichtingsopties behoren onder andere HD matrix LED-koplampen met Audi laser light en OLED achterlichten.

De 38 rijassistentiesystemen die Audi voor de nieuwe S8 levert, zijn ondergebracht in de City en Tour pakketten. Extra aandacht daarbij verdient de adaptieve cruise assistent. Het systeem combineert de functies van adaptieve cruise control, traffic jam assist en lane tracking.

Digitale bediening en connectiviteit

De nieuwe Audi S8 biedt een hightech ervaring met nieuwe digitale mogelijkheden en geavanceerde connectiviteit. Het MMI touch response bedieningsconcept is volledig digitaal, waarbij de bestuurder bijna alle functies van de auto bedient via twee grote schermen. Hij kan ook natuurlijke spraakcommando’s gebruiken, met een nagenoeg ongelimiteerde vrijheid bij het formuleren van vragen en commando’s. De antwoorden zijn afkomstig vanuit informatie die is opgeslagen in de auto of vanuit de cloud. Alle relevante informatie voor het rijden wordt weergegeven in de Audi virtual cockpit – inclusief speciaal S performance-scherm - of op de voorruit via het optionele head-up display.

MMI navigatie plus dient in de nieuwe Audi S8 als infotainment- en mediacentrum, met onder meer het omvangrijke Audi connect-aanbod en tal van car-to-X-diensten die gebruikmaken van de zwermintelligentie van Audi’s wagenpark. Traffic light information is een nieuwe feature die Audi geleidelijk in geselecteerde Europese steden gaat aanbieden.

Eind deze maand leverbaar

De nieuwe Audi S8 is vanaf eind deze maand leverbaar in Nederland. Dat is tevens het moment waarop de prijzen bekend worden gemaakt.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

* Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld inclusief BTW en BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage en legeskosten. Zie voor verkoopinformatie audi.nl.