Leusden,
23
mei
2019
|
08:00
Europe/Amsterdam

Audi S TDI-modellen: sportiviteit voor de lange afstand

  • S TDI-strategie: kracht en efficiency in één motor
  • Unieke combinatie: TDI, 48V mild hybrid, elektrische compressor
  • Breed gamma: van hoge middenklasse tot Gran Turismo en Power SUV
Samenvatting

Audi presenteert een nieuwe serie sportieve en efficiënte S-modellen. De nieuwe S6 Limousine & Avant, S7 Sportback en SQ5 maken gebruik van een 3.0 V6 TDI, 48V mild hybride technologie en een elektrische compressor. Het indrukwekkende vermogen en een koppel van 700 Nm staan garant voor topprestaties. De gunstige verbruikscijfers maken daarbij een actieradius van ruim 1.000 kilometer mogelijk.

Audi rolt de S TDI-strategie breed uit. De S6 Limousine is in alles de ultieme zakensedan, met de S6 Avant als elegante en veelzijdige variant ervan. De S7 Sportback op zijn beurt is de Gran Turismo in de reeks, terwijl de SQ5 TDI zichzelf ontpopt als een echte power-SUV.

Innovatieve kracht

Alle nieuwe S TDI-modellen beschikken over een 3.0 V6 TDI met 48V mild-hybrid technologie (MHEV) inclusief een lithium-ion accu, een turbo met variabele geometrie en een elektrische compressor. Deze electric powered compressor (EPC) krijgt zijn energie van het 48V elektrische systeem. Met een reactietijd van slechts 250 milliseconden komt hij in actie voor de turbo. Zo voorkomt hij het traditionele ‘turbogat’. In het toerengebied tussen 2.500-3.100 tpm zorgt de combinatie van EPC en turbo voor een koppel van maar liefst 700 Nm. In de S6 Limousine & Avant levert de 3.0 V6 TDI een vermogen van 257 kW/349 pk, voor de Audi SQ5 is dat 255 kW/347 pk.

In de praktijk vertaalt die gebundelde technologie zich in zeer sportieve prestaties vanaf lage toerentallen. Zo accelereert de S6 Limousine in 5,0 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u, de S7 Sportback en SQ5 TDI hebben daar 5,1 seconden voor nodig. Bij alle modellen is de topsnelheid elektronisch begrensd op 250 km/u.

Minimaal verbruik, maximale actieradius

De combinatie van TDI, MHEV en EPC staat ook voor maximale efficiency. Het MHEV-systeem maakt het bijvoorbeeld mogelijk dat de auto’s bij snelheden tussen 55 en 160 km/u gedurende maximaal 40 seconden kunnen ‘coasten’ met uitgeschakelde motor. Ook het regeneratieve remsysteem (maximaal vermogen 8 kW) draagt bij aan maximale efficiency. De samenwerkende systemen zorgen alleen al voor een brandstofbesparing van maximaal 0,4 l/100 km. Het gemiddelde verbruik van de nieuwe S TDI-modellen varieert van 6,3 l/100 km (CO2: 165 g/km) voor de S6 Limousine TDI tot 6,8 l/100 km (CO2: 172 g/km) voor de SQ5 TDI. Het lage verbruik resulteert ook in een actieradius die perfect aansluit bij lange reizen: met een volle tank (73 liter) komt de S6 Limousine bijvoorbeeld zo’n 1.170 km ver. Mede dankzij een NOx oxidatiekatalysator, die stikstof opslaat, een dieselpartikelfilter en uitlaatgasrecirculatie voldoen de nieuwe S TDI-modellen aan de strenge Euro 6d temp emissienorm.

Sportief in alles

S TDI staat niet alleen voor kracht, maar ook voor de optimale manier om die kracht op het wegdek over te brengen: quattro permanente vierwielaandrijving en een achttraps tiptronic transmissie zijn altijd inbegrepen. Een sportdifferentieel, dat de aandrijfkracht actief over de achterwielen verdeelt, is optioneel. Dankzij geavanceerde ondersteltechnologieën gaat topcomfort op lange reizen samen met aansprekende sportiviteit. Zo zijn de S6- en S7 Sportback-modellen uitgevoerd met het S Sportonderstel met damper control. Als optie zijn ze leverbaar met adaptieve luchtvering. De SQ5 wordt standaard geleverd met sportief afgestemde luchtvering. Progressive steering is standaard op de S6 en S7 Sportback. Snelheidsafhankelijke dynamic steering is standaard op de SQ5 en optioneel beschikbaar voor de overige S TDI-modellen. De S6 en S7 Sportback zijn tevens leverbaar met dynamische vierwielbesturing en met een remsysteem met carbon-keramische remschijven. Deze zijn slijtvast en zorgen zelfs bij langdurige zware belasting voor optimale vertraging.

Herkenbaar en compleet

De dynamiek van de S TDI modellen komt ook tot uiting in het design, bijvoorbeeld door speciale bumpers met grote luchtinlaten vóór, LED-koplampen, forse dorpels, een diffuser met vier uitlaatpijpen achter, grote lichtmetalen velgen en details in Dark Chrome en aluminium. In het interieur speelt de kleur zwart een hoofdrol. Sportstoelen die zijn bekleed met een combinatie van leer en alcantara, zijn op alle modellen standaard en dat geldt ook voor pedalen van edelstaal en verlichte aluminium dorpellijsten met S-logo. Voor de S6 en S7 Sportback zijn ook MMI navigatie plus, de Audi virtual cockpit en een comfortairconditioning met vier klimaatzones standaard.

De timing

De Audi S6 (Limousine en Avant) en Audi S7 Sportback zijn vanaf juni in Nederland te bestellen. Prijzen en verdere specificaties worden in aanloop naar de introductie bekendgemaakt.

De Audi SQ5 TDI is inmiddels leverbaar, vanaf € 101.320*.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

* Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld inclusief BTW en BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage en legeskosten. Zie voor verkoopinformatie audi.nl.