15
juli
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi R8 Spyder nu ook met 4.2 FSI V8-motor

De compacte en lichte (216 kg) 4,2-liter V8 FSI-motor met directe brandstofinjectie en dry-sumpsmering van de Audi R8 Spyder voldoet door enkele wijzigingen nu aan de Euro 5 emissienorm. De wijzigingen brengen ook een hoger topvermogen met zich mee: 316 kW/430 pk. Dit vermogen komt vrij bij 7.900 tpm. De begrenzer treedt bij 8.250 tpm in werking. Het maximale koppel bedraagt 430 Nm(tussen 4.500 en 6.000 tpm). In de praktijk ontpopt de V8 zich tot een motor die bijzonder graag toeren draait en daarbij een uitermate krachtige sound voortbrengt. De prestaties zijn van zeer hoog niveau: de topsnelheid bedraagt 299 km/h en de klassieke ‘0-100’ duurt slechts 4,8 seconden. De Audi R8 Spyder 4.2 FSI quattro is net als veel andere Audi-modellen standaard uitgevoerd met Recuperatie. Dat betekent dat de energie die vrijkomt bij uitrollen/afremmen wordt omgezet in elektriciteit. De Audi R8 Spyder 4.2 FSI wordt standaard geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Optioneel is de supersnel schakelende zestraps R Tronic sequentiële transmissie inclusief launch control beschikbaar. Met deze efficiënte transmissie, die keus biedt uit een automatische modus en een handschakelmogelijkheid, bedraagt het gemiddelde verbruik 13,9 l/100 km (met handgeschakelde zesversnellingsbak: 14,9 l/100 km).


Een openingsceremonie van 19 seconden

De Audi R8 Spyder 4.2 FSI quattro beschikt over een elegante softtop die in alle opzichten fraai aansluit op de krachtige lijnvoering van de Audi R8 Spyder. Deze softtop weegt slechts 42 kg en draagt zo bij aan een zo laag mogelijk zwaartepunt. De elektro-hydraulische bediening maakt openen en sluiten van de softtop in slechts 19 seconden mogelijk. Indien gewenst kan dat rijdend, tot een snelheid van 50 km/h. De akoestische eigenschappen van de softtop zijn uitstekend: het geluidsniveau in de R8 Spyder is zelfs tot op hogere snelheden nauwelijks hoger dan dat in de Audi R8 Coupé. Het windschot, dat de inzittenden tot snelheden van 200 km/h tegen onaangename turbulentie beschermt, wordt standaard meegeleverd.


Pure dynamiek

De Audi R8 Spyder 4.2 FSI quattro blinkt uit door zijn rijdynamiek. Het relatief lage totaalgewicht (1.735 kg inclusief bestuurder) en de hoge mate van stijfheid van het koetswerk, vormen daarvoor de perfecte basis. Uiteraard is de auto standaard voorzien van quattro permanente vierwielaandrijving. Normaal gesproken wordt 85% van de aandrijfkracht naar achteren gestuurd en 15% naar voren. Als de omstandigheden daartoe aanleiding geven, kan maximaal 30% van de aandrijfkracht op de voorwielen worden overgebracht. Het standaard ESP kent een sportmodus die binnen bepaalde grenzen overstuur toestaat. Het ESP is ook volledig uit te schakelen. Als optie is de Audi R8 Spyder 4.2 FSI quattro te voorzien van Audi Magnetic Ride, het adaptieve dempingsysteem dat de werking van de schokdempers continu aanpast aan de rijomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. De dynamiek zit hem ook in de uitermate directe besturing. Het remsysteem is zeer krachtig en heeft ook bij zware belasting een groot uithoudingsvermogen. Als optie is een remsysteem met keramische remschijven beschikbaar.


Praktisch en luxueus

De Audi R8 Spyder 4.2 FSI quattro is een raszuivere sportwagen, maar hij biedt evenals de andere Audi R8-modellen voldoende gebruiksgemak en comfort om dagelijkse inzet mogelijk te maken. De met alcantara lederen beklede sportstoelen bieden ruimte, comfort en natuurlijk optimale steun. Achter de twee zitplaatsen bevinden zich ruime opbergvakken en in de neus van de auto is 100 liter bagageruimte beschikbaar.

Tot de standaarduitrusting behoren onder andere Xenon plus-verlichting, LED-dagrijverlichting, een geluidsinstallatie met zeven speakers, volautomatische airconditioning, een alarmsysteem. De innovatieve gordelmicrofoon maakt telefoongesprekken met open dak bij snelwegtempo mogelijk.


De Audi R8 Spyder 4.2 FSI quattro is leverbaar vanaf september aanstaande. De exacte uitrustingsspecificaties en de prijzen zijn nog niet bekend.