29
september
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi quattro concept debuteert in Parijs

Ten opzichte van de Audi RS5, die als technische basis voor het studiemodel dient, is de wielbasis met 150 mm ingekort en is het dak met 40 mm verlaagd. Het sterk gemodificeerde koetswerk maakt gebruik van de Audi Space Frame-technologie (ASF) en is voor het grootste deel opgetrokken uit lichtgewicht materialen zoals aluminium (basisstructuur) en carbonfiber (motorkap, achterklep en andere elementen). De complete carrosserie weegt hierdoor slechts 159 kg en het totaalgewicht bedraagt 1.300 kg – evenveel als de Audi Sport quattro uit 1984. De vermogens-gewichtsverhouding bedraagt 4,3 kg/pk en is daarmee van hetzelfde niveau als die van de Audi R8 V10. Het studiemodel maakt gebruik van een compacte en relatief lichte vijfcilinder FSI turbomotor die een vermogen van 300 kW (408 pk) levert. Deze motor wordt in 250 kW (340 pk) sterke uitvoering in de Audi TT RS gebruikt. De Audi quattro concept beschikt over een handgeschakelde zesversnellingsbak en de laatste generatie quattro-aandrijving met kroonwiel-differentieel. Dit indrukwekkende ‘hightech-pakket’ leidt tot een acceleratie van 0-100 km/h in 3,9 seconden, maar ook tot een gemiddeld verbruik van 8,5 l/100 km.


Vorm en functie

De Audi quattro concept oogt brutaal, compact en krachtig. Het elegante design-DNA van de Audi A5 Coupé en Audi RS5 is zonder meer aanwezig, maar het studiemodel toont duidelijk agressiever. Het met 150 mm inkorten van de wielbasis dient twee doelen: het vergroten van de rijdynamiek en het besparen van gewicht. Door het dak met 40 mm te verlagen en de overhang achter met 200 mm te verkleinen, kenmerkt het ontwerpt zich door uitermate krachtige proporties én een goede balans. De specifieke stijlkenmerken zijn niet toevallig gekozen. Het verlaagde dak draagt bij aan een lager zwaartepunt en de opvallende C-stijl is een eerbetoon aan het design van de oorspronkelijke Audi quattro. Ook de uitgesproken wielkasten (met 20 inch-wielen) en de luchtuitlaten aan de zijkant van de motorkap zijn duidelijke verwijzingen naar de Audi (Sport) quattro-modellen uit de jaren ’80. De volledige LED-verlichting (voor en achter) en de automatische tevoorschijn komende én instelbare achterspoiler zijn typische elementen van vandaag.


Kracht en allure van de vijfcilinder

Vijfcilinder motoren hebben een lange traditie bij Audi. Ook de oer-quattro was voorzien van een dergelijke motor. In 2009 keerde de vijfcilinder motor terug in de Audi TT RS (250 kW/340 pk). In de Audi quattro concept levert de direct ingespoten vijfcilinder turbomotor met een inhoud van 2,5-liter een vermogen van 300/408 pk tussen 5.400 en 6.500 tpm. Het maximale koppel van 480 Nm is beschikbaar in het extreem brede toerengebied van 1.600 en 5.300 Nm. In de Audi quattro concept is de compacte en relatief lichte (183 kg) krachtbron in lengterichting ingebouwd. Ook in de oer-quattro was de motor in lengterichting geplaatst – in de TT RS bevindt hij zich dwars voorin. De Audi quattro concept sprint dankzij het lage totaalgewicht en de enorme kracht van de vijfcilinder motor in slechts 3,9 seconden van 0-100 km/h. Het gemiddelde verbruik bedraagt slechts 8,5 l/100 km. Een andere bijzondere attractie van de vijfcilinder is zijn even typerende als indrukwekkende geluid.


quattro-aandrijving van laatste generatie

De Audi quattro concept maakt gebruik van de meest geavanceerde quattro-technologie ooit. Hierbij spelen een kroonwiel-differentieel en torque vectoring de hoofdrol. Het compacte, zelfsperrende kroonwiel-tussendifferentieel maakt een brede spreiding in de verdeling van de aandrijfkrachten tussen voor- en achteras mogelijk: van 70% naar voren tot 85% naar achteren. Onder normale omstandigheden is de verdeling tussen voor- en achteras 40/60. Door dit brede bereik zorgt het nieuwe kroonwiel-differentieel voor nog meer grip en snelle reacties. Bovendien is de kroonwiel-unit compact en licht.


Het spreekt voor zich dat de Audi quattro concept ook is voorzien van een sportdifferentieel met torque vectoring. Dit systeem zorgt ervoor dat de aandrijfkracht op de achterwielen al naargelang de omstandigheden wordt verdeeld. Bij het insturen of accelereren in een bocht zal het grootste deel van de aandrijfkracht bijvoorbeeld naar het wiel aan de buitenzijde van de bocht gaan waardoor de Audi quattro concept als het ware de bocht wordt ingeduwd. Bovendien wordt de neiging tot onder- of overstuur op deze manier in de kiem gesmoord. Samen met de multilink vóór- en achterwielophanging (van aluminium), de stugge afstemming van vering en demping en de grote spoorbreedtes, leidt dat tot een uitermate dynamisch en tegelijkertijd stabiel en dus veilig weggedrag.


De Audi quattro concept is uitgevoerd met lichte en duurzame keramische remschijven. Deze zijn zichtbaar achter de 20-inch lichtmetalen velgen met centrale wielmoer en 275/30-banden.


Functioneel interieur

Met zijn korte wielbasis is de Audi quattro concept een tweezitter geworden. Achter de zitplaatsen is echter wel ruimte voor helmen en/of bagage. De stoelen hebben een uitgesproken kuipvorm en wegen slechts 18 kg per stuk. Bestuurder en passagier worden door drie- of vierpuntsgordels keurig op hun plaats gehouden – ook bij het zeer sportieve gebruik waartoe de Audi quattro concept uitnodigt. Het interieur springt in het oog door het materiaalgebruik waarbij carbon en beige leder de hoofdrol vervullen. Het dashboard is nadrukkelijk naar de bestuurder gericht. De slanke middenconsole biedt plaats aan de versnellingspook en aan het ‘touchpad’ waarmee de Multi Media Interface (MMI) kan worden bediend. Het instrumentenpaneel zelf is volledig digitaal uitgevoerd; twee driedimensionale displays geven alle relevante informatie weer. De weergave is zeer duidelijk dankzij scherpe zwart/wit-contrasten en subtiele rode ‘highlights’. De bestuurder heeft de keuze uit een modus voor dagelijks gebruik waarbij snelheid, toerental en de inhoud van het MMI worden weergegeven of een racing modus waarvan de ‘graphics’ doen denken aan die van de oer-quattro, die eveneens was uitgerust met een digitaal instrumentarium. De Audi quattro concept beschikt over speciale schakelaars waarmee de stopwatchfunctie (racing modus) en het MMI te bedienen zijn.


Infotainment   

De Audi quattro concept biedt afgezien van zijn hoge motorvermogen en dynamische onderstel nog meer bijzondere entertainment-methoden. Hij beschikt bijvoorbeeld over een internetradio waaraan een mobiele telefoon is te koppelen. Bovendien zijn er andere online-koppelingen mogelijk. Het MMI-systeem is in staat online adresboeken en de telefoonlijst van de bestuurder samen te voegen. Maar de mooiste voorziening is misschien wel de mogelijkheid om het zogenaamde ‘prayer book’ weer te geven. In racing modus geeft dit nauwkeurige informatie over de voorliggende route weer. Dit  zorgt voor een authentiek rallygevoel – zelfs als er geen bijrijder naast de bestuurder zit. En daarmee is zelfs deze moderne techniek een hommage aan de indrukwekkende quattro-historie die precies dertig jaar geleden begon.