Leusden,
03
november
2021
|
13:37
Europe/Amsterdam

Audi in de Dakar Rally: Voorsprong door veiligheid

Audi in de Dakar Rally: Voorsprong door veiligheid

  • Het holistische veiligheidsconcept van de Audi RS Q e-tron
Samenvatting

Lang voordat Audi de RS Q e-tron afgelopen zomer aan de wereld toonde, was het raceteam van Audi al intensief betrokken bij de Dakar Rally. De risico’s in de offroad-autosport stonden centraal bij de ontwikkeling van een uitgekiend veiligheidsconcept. Van de elektrische veiligheid van het hoogvoltagesysteem tot aan een optimale bescherming van de inzittenden bij een onverhoopte crash.

download

De beschermende en dragende basisstructuur van de Audi RS Q e-tron bestaat uit een buizenframe. De reglementen schrijven voor dat deze structuur van metaal moet zijn. Audi heeft gekozen voor een hittebestendige staalsoort met een speciale legering uit de lucht- en ruimtevaartindustrie die de elementen chroom, molybdeen en vanadium (CrMoV) bevat.

CFRP: het nieuwe staal

Audi beschermt de inzittenden tevens met panelen van composietmateriaal in de ruimten tussen het frame. Deze onderdelen van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP), in sommige gevallen aangevuld met het scheurbestendige Zylon, voorkomen het binnendringen van scherpe en puntige voorwerpen van buitenaf. Tevens beschermen ze de bestuurders en bijrijders tegen eventuele problemen met het hoogvoltagesysteem. In het interieur zitten de bestuurder en de bijrijder in CFRP-kuipen, waarvan het ontwerp vergelijkbaar is met dat van de stoelen in DTM- en LMP-racewagens. 

De carrosseriepanelen zijn eveneens vervaardigd van CFRP, Kevlar of een composietconstructie, in sommige gevallen aangevuld met een inwendige honingraatstructuur. 

Bodembescherming voor de e-unit

Het hoogvoltagesysteem van de elektrische aandrijving vereist meervoudige bescherming. De inkapseling van de centraal geplaatste en dus bijzonder veilig gepositioneerde hoogvoltageaccu bestaat uit CFRP-structuren, waarvan sommige met Zylon zijn versterkt. De bescherming aan de onderzijde is zeer complex. Bij offroad-rally’s wordt de onderzijde blootgesteld aan extreme belastingen, zoals metershoge sprongen, opgeworpen stenen en grote hellingshoeken. De onderste laag van de bodembescherming bestaat uit een aluminium plaat. Die is bestand tegen schuren door harde voorwerpen en verwerkt gedeeltelijk de botsenergie. Het energie-absorberende schuim daarboven absorbeert de schokken en verdeelt ze over de sandwich-structuur. Deze derde structuur beschermt de hoogvoltageaccu en de benzinetank van de energieconvertor. Al met al is de totale bodemplaat met zijn drievoudige bescherming tegen schokken en binnendringende zaken 54 millimeter dik. 

Vuur- en waterproof

Audi’s hoogvoltage-beschermingsconcept omvat nog meer maatregelen. Een ISO-monitor, bekend uit de LMP- en de Formule E-racers, detecteert gevaarlijke foutstromen. Bij maximale belastingen, zoals bij een botsing, schakelt het systeem boven een drempelwaarde automatisch uit. Controlelampjes op de carrosserie en een akoestische signaaltoon dienen als gevarenwaarschuwing voor de buitenwereld – bijvoorbeeld na een ongeval. Optimale isolatie van het systeem tegen water tijdens rivierdoorwadingen en een elektrisch isolerend blusmiddel in het brandblussysteem aan boord beschermen de passagiers in extreme fysieke situaties.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.