25
mei
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

Winst voor Audi bij DTM-première in Valencia

In aanwezigheid van prof. dr. Martin Winterkorn, voorzitter van de raad van bestuur van het Volkswagen-concern, toonde Mattias Ekström op het ‘Circuit de la Comunitat Valenciana Ricardo Tormo’ zijn klasse. Hij pakte bij de start van de race de leiding, bouwde een voorsprong van zo’n zes seconden op en reed bij zomerse temperaturen van rond de 30 graden de 14e DTM-overwinning in zijn loopbaan naar huis. Voor de Zweed was het zijn eerste zege in de DTM sinds de race op het circuit van Le Mans in oktober 2008. “Als je zo lang niet hebt gewonnen, besef je pas weer hoe mooi een overwinning is”, aldus Ekström. “Ook de banden bleven dit keer goed. Ik werd een beetje bang toen er vibraties optraden, maar dat was gelukkig alleen de zogeheten ‘pick-up’, het rubber dat op de baan lag en zich op de banden verzamelde. Met de tien punten die ik nu met deze overwinning heb gescoord, ben ik heel blij. Dat doet goed!”


Afstelling auto cruciaal


De afstelling van de auto’s bleek cruciaal op het 4,005 kilometer lange circuit van Valencia. De technici van Audi Sport hadden dit duidelijk goed voor elkaar. Hierdoor slaagde bijvoorbeeld Martin Tomczyk erin om via twee pitstops in een late fase van de race van de negende plaats in de startopstelling naar de tweede plek te rijden. “De strategie was perfect”, verklaarde Tomczyk, die tijdens de eerste race van het seizoen op Hockenheim aan de leiding rijdend te maken kreeg met een klapband. “De auto reed fantastisch. Ik kon de ene snelle ronde na de andere rijden en zo kwam ik na de tweede pitstop achter Ekström weer de baan op.”


Tomczyks vreugde over zijn tweede plaats duurde echter slechts een paar uur. Omdat één van de banden die hij tijdens de race gebruikte uit een andere set banden kwam, werd hij op grond van een vormfout uit de uitslag gehaald. “Martin had daarvan geen voordeel, maar zo zijn de regels nu eenmaal”, verklaarde Audi-sportdirecteur dr. Wolfgang Ullrich. “Afgezien van dit feit was het een prima race voor Audi. Ekström, Tomczyk en Oliver Jarvis bepaalden het tempo. Jammer alleen dat Jarvis vanwege een probleem met weggevallen benzinedruk opnieuw zonder resultaat bleef. Zonder deze pech, en de ongelukkige situatie met de banden van Martin Tomczyk, was het een drievoudige overwinning voor Audi geweest.”


Alexandre Prémat keurig derde met 2008-Audi, opnieuw punten voor Molina



Door de diskwalificatie van Tomczyk schoof Alexandre Prémat door naar de derde plaats, waarmee de coureur van het Audi Sport Team Phoenix de best geklasseerde rijder met een auto uit 2008 was. Met Timo Scheider als vijfde, Mike Rockenfeller als zesde en Miguel Molina als achtste reden er in Valencia in totaal vijf Audi-coureurs in de punten. Voor Miguel Molina, die aan zijn eerste DTM-seizoen bezig is, was het al de tweede keer in evenzovele races dat hij punten voor het kampioenschap scoorde. Audi-coureur Markus Winkelhock haalde de eindstreep niet als gevolg van een defect aan de linker achterwielophanging. De Britse Katherine Legge, Winkelho