27
september
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

Wereldpremière in Parijs: Audi crosslane coupé

De Audi crosslane coupé is zeer compact: 4,21 m lang, 1,88 m breed en 1,51 m hoog. De wielbasis bedraagt 2,56 m. Met zijn krachtige en markante voorkomen geeft hij een voorproefje van het design van de komende generaties Q-modellen van Audi. Echte blikvangers in het ontwerp zijn de in diverse segmenten verdeelde Singleframe-grille die in het ‘Multi Material Space Frame’ een dragende rol vervult. De openingen in de motorkap bieden zicht op aluminium elementen van dit Space Frame. Andere blikvangers zijn de trapeziumvormige LED koplampen, de robuuste wielkasten en de coupéachtige daklijn. Het uitneembare dak bestaat uit twee elementen van met glasvezel versterkte kunststof. Het gewicht daarvan bedraagt slechts 10 kg.



Toekomstgericht: het Multimaterial Space Frame

De Audi crosslane coupé heeft een zogenaamd Multimaterial Space Frame, ofwel een structuur die uit verschillende materialen bestaat: aluminium, met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP of carbonfiber reinforced polymer) en met glasvezel versterkte kunststof (GFRP - glass fiber-reinforced polymer). Inclusief de lithium-ion-batterij weegt de Audi crosslane coupé circa 1.390 kg.

Het Multimaterial Space Frame bestaat uit aluminium profielen die samen een stevige structuur rondom het inzittendencompartiment vormen. De aluminium Singleframe-grille, die ook een dragende functie vervult, is via dragers onder de motorkap met het passagiersgedeelte verbonden. De crashstructuren vóór en achter zijn gemaakt van GFRP en dat geldt ook voor dragende delen als dorpels, middentunnel, schutbord en dwarsversterkingen in de bodem. Ook voor de carrosserie worden GFRP-delen gebruikt. Sommige daarvan zijn versterkt met CFRP. Audi is ervan overtuigd dat het gebruik van een Multimaterial Space Frame de juiste weg voor de toekomst is. Het gewicht ligt op het niveau van een volledig uit GFRP bestaande carrosserie. Ook op het gebied van kosten en energieverbruik biedt het concept grote voordelen.



Innovatief Dual-Mode Hybride-concept

Het Plug-in-Hybride-concept van de crosslane coupé wordt aangeduid met de term Dual-Mode Hybrid. Het concept is innovatief en efficiënt. Een 1,5-liter driecilinder TFSI-benzinemotor (95 kW/130 pk en 200 Nm) werkt samen met twee elektromotoren en een ééntraps transmissie. De driecilinder is met een EM1 genaamde elektromotor (50 kW/68 pk, 210 Nm) verbonden. EM1 fungeert als startmotor en generator. De aandrijving wordt verzorgd door EM2 (85 kW/115 pk, 250 Nm). De transmissie maakt het mogelijk om ook EM1 aan de aandrijflijn te koppelen. Het systeemvermogen bedraagt 130 kW/177 pk. De sprint van 0-100 km/h duurt 8,6 seconden (in elektrische modus 9,8 s) en de topsnelheid bedraagt 182 km/h. Het gemiddelde verbruik komt uit op slechts 1,1 l/100 km (CO2: 26 g/km). Het Dual-Mode concept kent verschillende functioneringsmogelijkheden:



•    Bij snelheden tot 55 km/h zorgt uitsluitend EM2 voor de aandrijving. De benodigde energie wordt geleverd door de 17 kWh lithium-ion batterij. De elektrische actieradius bedraagt circa 86 km.

•    Bij serieel gebruik zorgen de verbrandingsmotor en EM1 voor elektrische energie om de batterij te ontlasten of bij te laden.

•    E-aandrijving is mogelijk tot 55 km/h. Daarboven worden de TFSI en de generator aan de aandrijflijn ‘toegevoegd’. In deze modus werken de verschillende motoren optimaal samen voor een zo gunstig mogelijk verbruik en optimale prestaties.

•    Boven 130 km/h vindt de aandrijving vooral plaats door middel van de 1.5 TFSI. Indien nodig ondersteunt EM1 bij het leveren van hoge prestaties.



De bestuurder heeft keuze uit de modi ‘cruise’ en ‘race’. Bij cruise ligt de nadruk op elektrische aandrijving. In deze modus zijn geen schakelmomenten of motorstarts waarneembaar. Als de TFSI loopt, past hij zijn toerental automatisch aan het rijtempo aan - zonder onaangenaam ‘rubberband-effect’. Door de hoge mate van efficiency van de transmissie zorgt het Dual-Mode Hybride-concept vooral in stadsverkeer voor zeer gunstige verbruikscijfers.



Verschuifbare bagageruimte

De bagageruimte is een verdiept uitgevoerd gedeelte van de carrosseriestructuur. Deze is verbonden aan de achterzijde van de zitplaatsen achterin. Na een druk op de knop kan de gehele unit zo´n 40 cm naar voren schuiven. Hierdoor ontstaat ook toegang tot een extra ruimte onder de laadvloer. Hier kunnen bijvoorbeeld natte of vieze spullen worden opgeborgen.



Veelzijdig interieur

De bestuurder en passagier hebben de beschikking over elektrisch verstelbare sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen. De schalen van deze stoelen zijn gemaakt van CRFP. Na de start komt automatisch een grote keuzehendel uit de middenconsole tevoorschijn. Hiermee kan de hybride-aandrijving worden bediend. In de spaken van het stuur zijn speciale bedieningsvlakken opgenomen. Met de duimen zijn zo vele functies te activeren. In de middenconsole is een groter touchpad opgenomen. Het lage dashboard is richting de bestuurder gedraaid. In de bedieningsknoppen voor de airconditioning zijn kleine displays geïntegreerd. De virtuele weergave in het combi-instrument kent twee ‘lagen’ en een zogenaamde Power-meter visualiseert de aandrijfmodus. Dankzij Audi connect kunnen passagiers altijd verbinding maken met internet en met social media. Met de nieuwe Escape Manager zijn gereden routes bijvoorbeeld te beoordelen en/of aan te bevelen.



Interieurdesign

In het interieur wordt de heldere vormentaal van het exterieur voortgezet. Op diverse punten (afdekking van de instrumenten, ventilatieroosters) komen de trapezium-vormen bijvoorbeeld terug. Driedimensionale oppervlakken en de vrijwel naadloze aansluiting van onderdelen benadrukken het traditionele hoge kwaliteitsniveau.

Het meest gebruikte materiaal in het interieur is met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP). Dit wordt in verschillende variaties (weefstructuur, kleur) toegepast. Ook diverse aluminium elementen springen in het oog. Sommige onderdelen zijn gepolijst, andere weer zwart geanodiseerd. De vloer is gemaakt van GRFP (met glasvezel versterkte kunststof). Hierin zijn gedeeltes met een nieuw materiaal opgenomen: dikke koorden waarin ook rubber is verweven. Ofwel: een zeer robuust tapijt. Ook is er leder in verschillende verschijningsvormen waaronder zacht semi-aniline-leder en stoer Velvet-leder dat doet denken aan suède.