13
april
2011
|
00:00
Europe/Amsterdam

Wereldpremière Audi Q3 op autotentoonstelling Sjanghai

De Audi Q3 is in alle opzichten herkenbaar als Audi. Het design met de coupéachtige daklijn is progressief en uniek in dit segment. De sportiviteit van het nieuwe model wordt nog eens onderstreept door de schuin geplaatste achterruit en de markante lichtunits. De Cw-waarde van de nieuwe Audi Q3 bedraagt slechts 0,32.



Lichtgewicht constructie

De Audi Q3 kenmerkt zich ook door zijn lichtgewicht constructie. Belangrijke onderdelen als bijvoorbeeld de motorkap en de achterklep zijn van aluminium. Mede daardoor weegt de basisuitvoering van de Audi Q3 nog geen 1.500 kg. In de Audi Q3 worden ook zeer sterke en hoogwaardige staalsoorten gebruikt. Daardoor is de ‘veiligheidscel’ zeer stijf en sterk. Dit vormt de basis voor het zeer hoge veiligheidsniveau. Het lage gewicht draagt evenals de gunstige stroomlijn bij aan maximale efficiency.



Directe inspuiting en turbotechnologie

In eerste instantie is de nieuwe Audi Q3 leverbaar met keus uit vier direct ingespoten turbomotoren. Deze zijn stuk voor stuk uitgevoerd met een Start-Stop-systeem en recuperatie. De 2.0 TFSI met 125 kW/170 pk vormt de basis bij de benzinemotoren. Deze motor wordt standaard geleverd in combinatie met quattro permanente vierwielaandrijving. Dat geldt ook voor de 155 kW/211 pk sterke 2.0 TFSI en de 2.0 TDI met 130 kW/177 pk. In een later stadium volgt de Audi Q3 2.0 TDI (103 kW/140 pk) met voorwielaandrijving. Het gemiddelde verbruik van dit model bedraagt nog geen 5,2 l/100 km. De sterkste benzine- en dieselmotoren worden standaard geleverd in combinatie met de zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling. Met ingeschakelde efficiency-modus is deze versnellingsbak in staat de motor compleet los te koppelen van de aandrijflijn waardoor de auto ‘vrij’ uitrolt. Dit verlaagt het gemiddeld brandstofverbruik nog verder.



Audi drive select

Audi drive select maakt het mogelijk om een keuze te maken uit vier rijprogramma’s: van sportief tot maximale efficiency. Op basis van de gekozen modus worden motormanagement en onderstelafstemming (in combinatie met adaptieve schokdempers) volautomatisch aangepast. De Audi Q3 dankt zijn rijdynamiek onder meer aan een multilink achteras, het in het ESP geïntegreerde elektronische sperdifferentieel en de elektromechanische stuurbekrachtiging. Een hill-hold-assistent is optioneel verkrijgbaar, een afdaalassistent volgt in een later stadium.



Ruim en veelzijdig

Van binnen kenmerkt de nieuwe Audi Q3 zich door ruimte en veelzijdigheid. Met het meubilair in normale positie bedraagt het volume van de bagageruimte 460 liter. Door het volledig neerklappen van de achterbank neemt dat toe tot 1.365 liter. Ook typisch Audi: de ergonomie en de afwerkingkwaliteit zijn van zeer hoog niveau. Bovendien zijn er volop mogelijkheden om het interieur van de Audi Q3 aan de persoonlijke smaak aan te passen.



Innovatieve opties, hoogwaardige assistentie

De nieuwe Audi Q3 is leverbaar met opties die normaal gesproken alleen in een hoger segment verkrijgbaar zijn. Zo is hij er met adaptive light voor de Xenon-plus koplampen. Dit intelligente lichtsysteem zorgt ook voor een perfecte uitlichting van bochten. De verder verbeterde parkeerassistent waarschuwt de berijder indien nodig voor obstakels naast de auto. Ook Audi side assist en Audi Active lane assist zijn beschikbaar.



Infotainment op niveau

Ook op het gebied van infotainment biedt de Audi Q3 ruime keuzemogelijkheden. Zo is hij leverbaar met de Audi Music Interface die het mogelijk maakt externe muziekspelers en datadragers aan te sluiten. MMI Navigatie plus met harde schijf is uitermate veelzijdig. Er zijn bijvoorbeeld koppelingsmogelijkheden via Bluetooth, maar er is ook een UMTS-module beschikbaar waardoor WLAN-internetverbindingen mogelijk zijn. Ook de Audi Q3 is leverbaar met het hoogwaardige Bose Sound System.



De levering in Nederland start naar verwachting in het derde kwartaal (Q3) van dit jaar. Informatie over uitvoeringsspecificaties en prijzen zijn nog niet beschikbaar.