05
februari
2008
|
00:00
Europe/Amsterdam

Voorsprong door techniek start virtueel

De Virtual Reality Studio’s van Audi worden gebruikt voor interne presentaties. De studio ‘fabriceert’ de weergaven van toekomstige modellen op basis van gedetailleerde constructietekeningen. Vervolgens presenteert men de modellen in 3D en schaal 1:1 op een ‘powerwall’ van zes meter breed en 2,3 meter hoog. Dankzij een vier maal hogere schermresolutie dan van HD-TV worden zelfs de kleinste details haarfijn weergeven.

Hyperrealisme voorkomt fouten
De Virtual Reality Studio’s bieden grote voordelen bij de ontwikkeling van een auto. Door de extreem goede beeldkwaliteit is het zelfs mogelijk om lichtinval realistisch na te bootsen. Zo kan al op voorhand worden vastgesteld wat het effect ervan is op bijvoorbeeld een nieuwe structuur van de dashboardbekleding en kan nog gedurende het ontwikkelingsproces worden besloten een ander materiaal te gebruiken. En ook dat kan weer in de VR Studio worden gecheckt. Dankzij een zeer krachtige computer is het verder mogelijk het complete interieur te overzien. Te ruime naden tussen bijvoorbeeld deuren en dashboard komen daarbij genadeloos aan het licht. Zo helpt deze presentatiemethode ook een zo perfect mogelijk écht prototype te construeren.

De basis voor beslissingen
De nieuwe manier van presenteren is zó natuurgetrouw en gedetailleerd dat toeschouwers zich bij of in een echte auto wanen. Vooral ook omdat het beeld in alle richtingen verdraaid kan worden en het interieur vanuit alle mogelijke gezichtspunten bekeken kan worden. Hoe indrukwekkend de beelden ook zijn, de toegang tot de Audi Virtual Realty Studio’s is voorbehouden aan een select groepje mensen. In deze ruimte worden nieuwe auto’s in een zeer vroeg stadium aan de bedrijfstop gepresenteerd. Op basis van wat de raad van bestuur daar ziet worden beslissingen genomen over serieproductie. Zodoende is essentieel dat deze nieuwe presentatiemethode virtueel is.

Meer virtuele toepassingen
Virtuele technieken en presentatiemethodes zijn niet nieuw bij Audi. Ze worden gebruikt voor het testen van veiligheids- en comfortsystemen, maar ook om vast te stellen of bepaalde productiemethoden haalbaar zijn. In totaal maakt Audi gebruik van zo’n 250 verschillende simulatiemethoden.