20
september
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

Voorsprong door techniek: Audi maakt meest interactieve autoadvertentie ooit

Hét kernwoord van de nieuwe iPad-advertentie van Audi is interactiviteit. De advertentie is geen ‘vertaling’ van een bestaande printcampagne, maar speciaal voor de iPad ontworpen in de geavanceerde nieuwe HTML5-programmeertaal. In de advertentie is de hoofdrol weggelegd voor de Audi A1. De lezer van het AutoWeek iPad magazine wordt om te beginnen uitgenodigd om de auto geheel naar eigen smaak te configureren. Daarbij kan hij/zij bijvoorbeeld zelf de kleur van carrosserie kiezen, maar ook het type lichtmetalen velgen. Tijdens de configuratie kan de auto 360 graden worden gedraaid zodat het uiteindelijke resultaat letterlijk vanuit alle hoeken is te beoordelen.



Neem plaats!

Door de deurklink aan te raken is het vervolgens mogelijk om plaats te nemen op de bestuurdersstoel. Daarbij zijn er diverse interactieve mogelijkheden. Het aanraken van het stuur resulteert bijvoorbeeld in een claxongeluid. Ook de mogelijkheden van alle navigatie- en infotainmentfuncties zijn toegankelijk door ze aan te raken. In het geval van het navigatiesysteem wordt daarbij de Google Maps-weergave zichtbaar en wie het BOSE Surround Sound met zijn vingertop selecteert, zal zien dat de BOSE design speakers oplichten.

Audi is samen met het in mobiele marketing gespecialiseerde IceMobile verantwoordelijk voor het creatieve concept. Deze creatieve samenwerking en technische voorsprong van IceMobile heeft geleid tot de meest interactieve iPad advertentie ooit gemaakt.



Première in AutoWeek iPad app

De interactieve Audi A1 advertentie wordt voor het eerst toegepast in de AutoWeek iPad app, die vandaag wordt gelanceerd. Deze app bestaat uit een gedeelte met nieuws, tests, reviews en video’s (alle gebaseerd op de content van de AutoWeek-website) en daarnaast is het mogelijk om wekelijks de iPad-versie van AutoWeek te downloaden. De nadruk ligt daarbij vooral op (bewegend) beeld, waardoor de auto’s nog meer tot leven komen.



Voorsprong door techniek

Audi-rijders zijn veelal sterk geïnteresseerd in nieuwe en vooruitstrevende technieken. De klantenkring maakt bijvoorbeeld graag gebruik van de mogelijkheden die het merk biedt om moderne geluidsapparatuur als iPod’s aan te sluiten op het eigen geluidsysteem. Daarnaast was Audi het eerste merk dat een samenwerking aanging met Google Maps om navigatiesystemen nog beter te kunnen laten functioneren en te laten samenwerken met assistentiesystemen. Kortom: onder Audi-rijders bevinden zich vele ‘early adopters’ en dat zijn ook de mensen die de meest interactieve autoadvertentie van dit moment goed op waarde kunnen schatten. Voor Audi is deze manier van adverteren dan ook een extra mogelijkheid om zich specifiek op deze doelgroep te richten.