04
juli
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Voorsprong door techniek = maximale veiligheid

In februari 2009 zijn de veiligheidseisen van Euro NCAP verder verscherpt. Sinds die tijd wordt naast de bescherming van volwassenen ook de mate van bescherming van kinderen en voetgangers meegewogen in de eindbeoordeling. En dat geldt ook voor het niveau van de passieve veiligheid. Nog meer dan voorheen zijn de criteria van Euro NCAP duidelijk strenger dan die van Europese wetgevers.


Audi A4 en Audi Q5: vijf sterren


De Audi A4 en Audi Q5 behaalden bij het aangescherpte Euro NCAP assessment beide de maximale score van vijf sterren. Van alle te scoren punten bij de frontale en zijdelingse impact en bij de gesimuleerde aanrijding van achteren behaalden de Audi A4 en Audi Q5 respectievelijk 93% en 92%. Voor de mate van bescherming van kinderen behaalden beide modellen 84% van het maximaal aantal te behalen punten.

Bij het ontwerpen van de Audi A4 en Audi Q5 is veel aandacht besteed aan de bescherming van voetgangers en fietsers. Zo zijn de dwarsdragers van de bumpers van de Audi A4 bekleed met absorberend schuim. De ‘deformatiezones’ zijn ruim bemeten en de plaatwerkdelen vervormen bij een aanrijding op geprogrammeerde wijze. Daarbij zijn de bevestigingspunten ervan zodanig ontworpen dat ze bij een aanrijding meegeven. Hierdoor worden de gevolgen van een aanrijding voor voetgangers en fietsers beperkt. Mede door deze toepassingen behoort de Audi A4 tot het zeer selecte gezelschap van auto’s dat nu al aan de nieuwe Europese en Japanse richtlijnen voor voetgangersveiligheid voldoet.


Voorkomen…


Een ongeval voorkomen is altijd beter dan het beperken van de gevolgen ervan. Daarom zijn de Audi A4 en Audi Q5 beide standaard voorzien van ESP en een waarschuwingssysteem voor het gebruik van de veiligheidsgordels. Bovendien is voor beide modellen een groot aantal intelligente assistentiesystemen beschikbaar, zoals een radargestuurde adaptieve cruise control met Audi braking Guard. Dit systeem waarschuwt in diverse stadia voor een dreigend ongeval. Ook Audi lane assist, dat waarschuwt bij het per abuis overschrijden van de wegmarkering, en Audi side assist, dat een waarschuwingssignaal geeft als de bestuurder van rijstrook wil wisselen terwijl er een ander voertuig naast hem zit, verhogen het veiligheidsniveau aanzienlijk. Voor de beschikbaarheid van deze en andere veiligheidsystemen werden de Audi A4 en Audi Q5 door Euro NCAP ook beloond met vijf sterren.


‘Top Safety Pick’ in Amerika


Verder is de Audi Q5 door het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS)onderscheiden met de eervolle titel ‘Top Safety Pick’. Dat betekent dat de Audi Q5 de beste keus is als het gaat om veiligheid. Het IIHS beoordeelt in opdracht van Amerikaanse verzekeringsmaatschappijen de mate van veiligheid van personenauto’s door het uitvoeren van frontale en zijdelingse crashtests en een simulatie van een kop-staartaanrijding. Vooral de zijdelingse crashtest van het IIHS is bijzonder zwaar. Daarbij krijgt het te onderzoeken voertuig te maken met een verschuifbare barrière met de kenmerken van een gemiddelde Amerikaanse SUV. Deze barrière raakt het voertuig van opzij met een snelheid van snelheid van 50 km/h. Dankzij de sterke structuur en veiligheidsvoorzieningen als airbags (maximaal 8) en gordels die afhankelijk van de kracht van de impact reageren, bleek de Audi Q5 daarbij een bijzonder hoog veiligheidsniveau te bieden. Bij de simulatie van de kop-staartbotsing scoorde de Audi Q5 hoog dankzij de optimale zitgeometrie en het integrale hoofdsteunsysteem.

Auto’s die bij de tests van het IIHS op alle drie de punten zeer hoge scores halen en bovendien standaard zijn voorzien van ESP, komen in aanmerking voor de titel ‘ Top Safety Pick’. De Audi Q5 is na de Audi A3, de Audi A4, de Audi A6 en de Audi Q7 het vijfde Audi-model dat de Top Saftey Pick-onderscheid