19
juli
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

Vijfcilinder 2,5-liter TFSI-motor: Engine of the Year

De 71-koppige jury legde de keuze voor de 2,5-liter vijfcilindermotor van de Audi TT RS als volgt uit: “Deze motor heeft alles: koppel, vermogen én een indrukwekkende sound - dit is vijfcilinderarchitectuur op zijn best.”

De door quattro GmbH ontwikkelde vijfcilindermotor van de Audi TT RS combineert twee kerntechnologieën van Audi: directe brandstofinspuiting (FSI) èn turbo-oplading. De relatief lichte motor (183 kg) levert mede daardoor een topvermogen van 250 kW/340 pk (vanaf 5.400 tpm). Het maximale koppel van maar liefst 450 Nm is beschikbaar in het brede toerengebied van 1.600 – 5.300 tpm. Met deze motor sprint de Audi TT RS in slechts 4,6 seconden van 0-100 km/h en in 15,9 seconden van 0-200 km/h. De topsnelheid bedraagt 250 km/h (elektronisch begrensd). Een topsnelheid van 280 km/h is optioneel. Ondanks de hoge prestaties, neemt de vijfcilindermotor van de Audi TT RS Coupé genoegen met gemiddeld 9,2 liter brandstof per 100 km (TT RS Roadster: 9,5 l/100 km).


TFSI-technologie: een succesverhaal

De klasse-overwinningen van de 2,5-liter TFSI-motor van Audi benadrukt het succes van de TFSI-architectuur waarbij directe brandstofinspuiting en turbotechnologie worden gecombineerd, nog eens extra. De afgelopen vijf jaar bijvoorbeeld haalde de 2.0 TFSI-motor bij de Engine of the Year-verkiezing diverse overwinningen in de klasse benzinemotoren met een inhoud tussen 1,8- en 2,0-liter.