08
april
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

Vernieuwde Audi TT efficiënter dan ooit

De vernieuwde Audi TT-modellen behouden hun krachtige silhouet met ‘brede schouders’ en een lage daklijn, maar diverse details scherpen het uiterlijk verder aan. De voorbumper heeft een nieuw design – de vergrote luchtinlaten zijn echte eyecatchers. Dat geldt ook voor de grille, die nu is uitgevoerd in zwarte hoogglanslak. Ook de nieuwe dagrijverlichting met in rechte lijn geplaatste LED’s draagt bij aan het krachtige, eigen gezicht van de Audi TT. Van achteren valt vooral de grotere diffuser op. Deze is uitgevoerd in de kleur zwart en herbergt de forse uitlaatpijpen. De achterspoiler komt bij snelheden vanaf 120 km/h automatisch omhoog. De uiterlijke wijzigingen maken de Audi TT fractioneel langer. De totale lengte van zowel Coupé als Cabrio bedraagt nu 4,187 mm (+20 mm). Hoogte, breedte en wielbasis zijn ongewijzigd.


Veiligheid en dynamiek: Audi Space Frame



De nieuwe Audi TT maakt wederom gebruik van de Audi Space Frame-technologie (ASF), waarbij een groot deel van de carrosserie van licht en sterk aluminium is gemaakt. Het complete koetswerk van de Coupé-versie weegt slechts 206 kilogram. Het aluminiumaandeel bedraagt daarbij 68% (staal: 32%). Mede hierdoor weegt de Audi TT 1.8 TFSI slechts 1.240 kg en is de gewichtsverdeling optimaal. Ondanks het lage gewicht biedt het ASF een zeer hoge mate van stijfheid. Dit draagt bij aan zeer dynamische rijeigenschappen en een hoog veiligheidsniveau. Bij de vernieuwde Audi TT Roadster draagt zelfs het dak bij aan het lage totaalgewicht: in tegenstelling tot veel concurrenten heeft hij namelijk een lichte softtop. Het openen daarvan neemt slechts 12 seconden in beslag – desgewenst bij snelheden tot 50 km/h.


Verder verfijnd interieur


Het sportieve karakter van de Audi TT wordt nog nu sterker benadrukt door extra aluminium accenten (stuurwiel, middenconsole, deurbekleding). Er zijn drie nieuwe interieurkleuren beschikbaar: nougat bruin, titanium grijs en granaat rood. De lederen bekleding ondergaat een speciale behandeling die ervoor zorgt dat de opwarming van zitoppervlak en rugleuning sterk wordt beperkt als de auto in de volle zon geparkeerd staat - de winst bedraagt tot 20° Celsius. De Audi TT Coupé heeft een bagageruimte met een inhoud van 292 liter (700 liter met neergeklapte achterbank). De Audi TT Roadster biedt zowel open als gesloten 250 liter bagageruimte.


Turbotechnologie en directe inspuiting


Alle voor de Audi TT leverbare benzinemotoren beschikken over turbotechnologie, directe brandstofinspuiting en recuperatie (het systeem waarbij de energie die vrijkomt bij het afremmen, wordt omgezet in elektriciteit). Ten opzichte van hun voorgangers zijn deze motoren tot 14% zuiniger.

Nieuw in het gamma is de 2.0 TFSI-motor met 155 kW (211 pk) en 350 Nm. Deze krachtbron vervangt zowel de 2.0 TFSI met 147 kW (200 pk) als de 3.2. De nieuwe 2.0 TFSI-motor is standaard uitgevoerd met het Audi valvelift system dat zowel het vermogen en het koppel als de efficiency ten goede komt. De Audi TT Coupé met deze motor spint in slechts 6,1 seconden van 0-100 km/h (5,6 seconden met de optionele zestraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling). De topsnelheid bedraagt 245 km/h. Desondanks bedraagt het gemiddelde verbruik slechts 6,6 l/100 km (CO2: 154 g/km) – een daling van 1,1l/100 km ten opzichte van de voorganger (7,7 l/100 km, CO2: 199 g/km). De Audi TT Coupé en Roadster zijn ook leverbaar met de 118 kW (160 pk) sterke 1.8 TFSI-motor. Deze zorgt voor aansprekende prestaties (0-100 in 7,2 seconden, topsnelheid 226 km/h) in combinatie met een gemiddeld verbruik van slechts 6,4 l/100 (CO2: 149 g/km).

Ook de 125 kW (170 pk) sterke 2.0 TDI-motor is leverbaar - de Audi TT is de enige auto in zijn segment die met een dieselmotor uitgerust kan worden. De Audi TT 2.0 TDI sprint in 7,2 seconden van 0-100 k