04
juli
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

Vernieuwde Audi Q5 en nieuwe Audi SQ5

De nieuwe Audi Q5 is er met keuze uit drie TDI-benzinemotoren en twee TFSI-benzinekrachtbronnen, alle met directe brandstofinspuiting en een Start-Stop-systeem. De 2.0 TDI (105 kW/143 pk, 320 Nm) is de meeste efficiënte motor binnen de reeks. In de Q5 met handgeschakelde zesbak is hij goed voor een gemiddeld verbruik van slechts 5,3 l/100 km (CO2: 139 g/km). De Audi Q5 2.0 TDI quattro (130 kW/177 pk, 380 Nm) met de zeventraps S tronic-transmissie doet daar nauwelijks voor onder met een gemiddelde van 6,0 l/100 km. De Audi Q5 3.0 TDI quattro heeft een krachtige V6-motor (180 kW/245 pk, 580 Nm) die is gekoppeld aan de zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling. Deze combinatie is goed voor een ‘0-100 km/h’ in 6,5 seconden en een topsnelheid van 225 km/h. Het gemiddelde verbruik: 6,4 l/100 km.


3.0 TFSI nieuw in benzinegamma

Het benzinegamma van de Audi Q5 start met de 2.0 TFSI tiptronic quattro. De 2.0 TFSI levert een vermogen van 165 kW/225 pk. Het maximale koppel bedraagt 350 Nm en het gemiddelde verbruik 7,6 l/100 km. Nieuw in het programma is de 3.0 TFSI V6 met supercharger (200 kW/272 pk, 400 Nm) in combinatie met de geavanceerde achttraps tiptronic automaat. De Audi Q5 3.0 TFSI quattro accelereert in 5,9 seconden van 0-100 km/h en haalt een topsnelheid van 234 km/h. Dit alles bij een gemiddeld verbruik van 8,5 l/100 km.


Audi Q5 hybrid quattro

In de Audi Q5 hybrid quattro werkt een 2.0 TFSI (155 kW/211 pk, 350 Nm) samen met een 40 kW/54 pk sterke elektromotor. Het zogenaamde systeemvermogen bedraagt 180 kW/245 pk en het koppel bereikt een piekwaarde van 480 Nm. Dit is goed voor hoge prestaties zoals een acceleratie van 0-100 km/h in 7,1 seconden en een topsnelheid van 225 km/h. Het gemiddelde verbruik bedraagt slechts 6,9 l/100 km. De achttraps tiptronic automatische transmissie speelt een belangrijke rol in de hoge mate van efficiency. De elektromotor van de aandrijflijn is ondergebracht op de plaats waar zich normaal de koppelomvormer bevindt. Een speciale koppeling koppelt of ontkoppelt de TFSI- en de elektromotor. De 2.0 TFSI en de elektromotor kunnen dan ook onafhankelijk van elkaar of samen worden ingezet. De elektrische energie wordt opgeslagen in een compacte en lichte lithium-ion accu met een capaciteit van 1,3 kWh. 

De Audi Q5 hybrid quattro biedt keuze uit drie rijmodi: EV (met de nadruk op elektrische aandrijving), D (een zo efficiënt mogelijk samenspel tussen TFSI- en elektromotor) en S (nadruk op sportiviteit, handmatig schakelen mogelijk).


Bekijk het volledige persbericht in de bijlage.