15
augustus
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

Van autosport naar serieproduct: Audi introduceert de digitale binnenspiegel


Contrastrijke en heldere beelden

Een computer zorgt ervoor dat de geleverde beelden altijd contrastrijk en helder zijn. Zo wordt bijvoorbeeld in het donker voorkomen, dat de koplampen van andere auto’s verblinden. De bestuurder kan het systeem te allen tijde dimmen of uitschakelen. Audi werkt bovendien aan mogelijkheden om in de toekomst ook andere informatie via het beeldscherm zichtbaar te maken. De compacte lichtgewicht camera is ondergebracht in een gestroomlijnde behuizing, die bij koud weer wordt verwarmd. Het objectief heeft een doorsnede van slechts een paar millimeter, maar bereikt wel een veel groter blikveld dan een gebruikelijke binnenspiegel. De digitale beelden worden weergegeven op een kleurenscherm met een beelddiagonaal van 7,7 inch, die op de plaats van de binnenspiegel is aangebracht. 



Innovatieve AMOLED-displaytechnologie 

Hierbij gaat het om een display met AMOLED-technologie (Active Matrix Organic Light Emitting Diode), afkomstig van ontwikkelingspartner Samsung Display Co. LTD en voor het eerst toegepast in een auto. De organische materialen die zijn gebruikt, lichten al bij een lage spanning op, wat betekent dat er geen achtergrondverlichting meer nodig is. De AMOLED-technologie wordt al veelvuldig en succesvol toegepast bij mobiele telefoons en andere consumentenelektronica. De nieuwe displays zijn energiezuiniger, vlakker en lichter dan de tot nu toe bekende LCD-monitoren. Onafhankelijk van de omgevingstemperatuur bedraagt de reactietijd slechts enkele milliseconden.



Glansrijke première bij de 24 Uur van Le Mans

De digitale binnenspiegel heeft bij de 24 Uur van Le Mans in de sport-prototypes Audi R18 e-tron quattro en R18 ultra, waarmee Audi een drievoudige overwinning in de beroemde race behaalde, een glansrijke première beleefd. Ook onder de zware wedstrijdomstandigheden bleek het systeem betrouwbaar.