18
oktober
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

Twee Audi-coureurs op podium bij laatste DTM-race van seizoen in Duitsland

Timo Scheider had in de natte kwalificatietraining van zaterdag voor de tweede maal dit seizoen de pole-position behaald en hoopte erop die optimale uitgangspositie in een goed raceresultaat te kunnen omzetten. Inderdaad reed hij gedurende een groot deel van de race aan de leiding, maar in de slotfase moest hij uiteindelijk genoegen nemen met de tweede plaats. “Natuurlijk had ik de laatste race in Duitsland voor de vele Audi-fans graag willen winnen”, zei Scheider. “Helaas kwam ik aan het einde iets tekort, maar het is toch een goed gevoel om opnieuw de beste Audi-coureur te zijn.”



Rockenfeller beste rijder met 2008-auto

Tevredenheid was er ook bij Mike Rockenfeller, die op het circuit van Hockenheim verreweg de beste rijder met een auto uit 2008 was en voor het Audi Sport Team Phoenix als derde het beste resultaat van het seizoen behaalde. Voor de jonge Duitser was het zijn eerste podiumplaats sinds de DTM-race op Oschersleben in 2007. In de beginfase had Rockenfeller, die als tweede startte, het flink aan de stok met een concurrent, maar met enkele snelle rondetijden kon hij een kleine voorsprong opbouwen. “Mijn auto was het hele weekeinde echt goed”, aldus Rockenfeller. “In de race liep het vooral met nieuwe banden perfect.” Audi-coureurs Martin Tomczyk en Oliver Jarvis eindigden respectievelijk als vijfde en zesde en scoorden daarmee eveneens punten voor het kampioenschap.



Na een kettingbotsing in de eerste ronde van de wedstrijd kwam bij de negende DTM-race van het seizoen slechts de helft van de 18 gestarte auto’s aan de finish. Voor Markus Winkelhock en Katherine Legge (beiden Audi Sport Team Rosberg) was de race in de nieuwe haakse rechterbocht aan het eind van de ‘Parabolica’ voortijdig beëindigd. Datzelfde gold voor Miguel Molina, de beste nieuweling van het DTM-seizoen 2010.



Mattias Ekström voortijdig uit race


Ook Mattias Ekström raakte verwikkeld in de kettingbotsing. De Zweed kon aanvankelijk verder rijden met zijn beschadigde Audi A4 DTM, maar moest uiteindelijk na twee extra pitstops in de achtste ronde met een defecte rechter achterwielophanging voortijdig opgeven. Voorafgaand aan de race op Hockenheim was Mattias Ekström de laatste Audi-coureur die nog theoretische kansen op het winnen van de DTM-titel had. Alexandre Prémat haalde eveneens de eindstreep niet: hij viel uit met een gebroken wielophanging rechts voor, nadat hij in de pitstraat door een concurrent was aangereden.