12
september
2011
|
00:00
Europe/Amsterdam

Topsport op IAA Frankfurt: Audi RS 5 en Audi A5 DTM

De nieuwe Audi RS 5 beschikt over een atmosferische 4,2-liter V8-motor die nauw verwant is aan de V10 uit de Audi R8. De direct ingespoten V8-motor heeft een vermogen van 331 kW/450 pk bij 8.250 tpm. Het maximale koppel van 430 Nm is continu beschikbaar tussen 4.000 en 6.000 tpm. De V8 is goed voor indrukwekkende prestaties. De topsnelheid is afgeregeld op 250 km/h (280 km/h op verzoek) en de sprint van 0-100 km/h duurt 4,6 seconden. In de praktijk valt de V8 op door zijn gretige karakter en indringende sound. De Audi RS 5 is standaard uitgevoerd met een zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling en handschakelmogelijkheid. De hoogste versnelling heeft ten behoeve van een zo gunstig mogelijk verbruik een lange overbrenging.



quattro en kroonwieldifferentieel

De RS 5 heeft standaard quattro permanente vierwielaandrijving. Dit systeem is uitgevoerd met een centraal kroonwieldifferentieel. Daarmee is het mogelijk de aandrijfkracht tussen vóór- en achteras variabel te verdelen. Indien nodig kan maximaal 70% van de aandrijfkracht naar de voorwielen gaan en tot 85% naar de achterwielen. Onder normale omstandigheden is de verdeling 40/60. Het torque vectoring system is standaard. Dit voorkomt dat de binnenste wielen bij dynamisch bochtgedrag hun grip verliezen. Een sportdifferentieel is zonder meerprijs beschikbaar. Andere factoren die bijdragen aan het dynamische karakter zijn de onafhankelijke vóór en achterwielophanging (grotendeels van aluminium), het verlaagde onderstel en de nieuwe snelheidsafhankelijke elektromechanische stuurbekrachtiging. De 19-inch lichtmetalen velgen met 265/35-banden zijn standaard (20-inch velgen optioneel). Het remsysteem is uitgevoerd met inwendig geventileerde schijven (diameter vóór: 365 mm). Audi drive select met keuze uit drie basis set-ups (comfort, auto en dynamic) is standaard. Interessante opties zijn keramische remschijven, dynamic steering en een sportonderstel met dynamic ride control.



Eigen design

De Audi RS 5 springt in het oog door zijn karakteristieke, uitgebouwde wielkasten en ook door zijn specifieke grille, de xenon plus-koplampen en de LED-dagrijverlichting. Van achteren zijn de diffuser met de twee grote ovalen uitlaatpijpen de blikvangers. De LED-achterlichtunits zijn nieuw. De sfeer in het interieur is sportief-elegant. De sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen zijn bekleed met een combinatie van leer en alcantara. Het met leer beklede multifunctionele, sportstuur is aan de onderzijde afgevlakt. In het informatiesysteem voor de bestuurder is het RS-menu geïntegreerd. Hiermee kunnen bijvoorbeeld rondetijden worden weergegeven. Diverse afwerkingsdetails zijn van aluminium.



Audi A5 DTM

De Audi A5 DTM (interne code: R17) is de bolide waarmee Audi vanaf 2012 deelneemt in de Deutsche Tourenwagen Masters. Bij het ontwerp van de auto hadden drie eisen topprioriteit: veiligheid, een kostenbesparing tot 40% en een spectaculair design.



Kostenbesparing

Om een vergaande kostenbesparing te realiseren, dienen alle DTM-bolides in 2012 gebruik te maken van een identiek chassis met een monocoque van carbon fiber en een stalen rolkooi. Naast dit chassis zijn er nog meer dan 50 ‘eenheidscomponenten’ waarvan het gebruik voor alle merken verplicht is. De voorgeschreven wielbasis bedraagt 2.750 mm.



Hoogwaardige technologie

De Audi A5 DTM beschikt over een V8-krachtbron met een vermogen van circa 340 kW/460 pk. Hij is gekoppeld aan een pneumatisch bediende zesversnellingsbak met een levensduur van circa 24.000 km – een verviervoudiging ten opzichte van een conventionele versnellingsbak. De motorelektronica van Bosch functioneert zonder zekeringen. De veiligheidstank heeft een inhoud van 120 liter. Daarmee zou een reguliere DTM-race zonder tankstops te volbrengen zijn. Dat neemt niet weg dat een snelvulsysteem in ontwikkeling is.  DTM-bandenpartner Hankook levert de banden die ten opzichte van die van de huidige DTM-bolides groter en breder zijn.



Sterke gelijkenis met productiemodellen


Vanaf het DTM-seizoen 2012 zijn strikte regels op het gebied van aerodynamica van kracht. Luchtstromen door de auto en complexe extra vleugels aan de achterzijde zijn niet meer toegestaan. Dat maakt de gelijkenis met de productiemodellen veel groter. Tegelijkertijd zijn de auto’s daardoor minder kwetsbaar bij onderling contact. In combinatie met de grotere achtervleugel zorgt dit bovendien voor meer slipstream- en inhaalmogelijkheden.



Testwerk op schema

Het R17-project startte in mei 2010. Twee maanden later werd beslist dat de A5 Coupé als basis zou dienen. Sinds februari 2011 werkt Audi in de wintunnel aan de auto. De ‘roll-out’ met Martin Tomczyk aan het stuur, vond plaats in juni. De verwachte homologatiedatum is 1 maart 2012.