27
november
2007
|
00:00
Europe/Amsterdam

TDI: schone technologie voor de toekomst

Audi stelt scherp op de toekomst en heeft daarbij een duidelijk doel voor ogen: tussen nu en 2012 zal de C02-uitstoot van de diverse modellen met 20% dalen zonder dat dit ten koste gaat van de sportiviteit. Hierbij speelt het ultra low emission system voor TDI-motoren een belangrijke rol. Deze technologie zorgt voor een drastische vermindering van de uitstoot van schadelijke gassen. De NOx-emissie bijvoorbeeld wordt hierdoor met 90% gereduceerd. Het ultra low emission system maakt van de toch al effici?nte TDI-motoren de schoonste diesels ter wereld. De 3.0 TDI met dit geavanceerde emissiesysteem wordt medio 2008 leverbaar in de nieuwe Audi A4 en de Audi Q7. Deze modellen voldoen dan aan de LEV-II BIN-5 norm die onder andere in het Amerikaanse Californi? van kracht is. Dit is de strengste emissienorm ter wereld. Bovendien zouden de nieuwe hightech dieselmodellen ook al kunnen voldoen aan de strenge Europese emissie-eisen (EU 6), die in 2014 van kracht worden.

A6 Avant 2.7 TDI: 5.8 l/100 km
In Sjanghai heeft Audi ook een zeer zuinig prototype op basis van de A6 Avant TDI voorgesteld. Dit model is voorzien van het ultra low emission system, maar er worden ook andere technologie?n gebruikt om het verbruik - en dus ook de emissies - verder te verminderen. Zo is hij standaard uitgerust met een soepel werkend start/stop-systeem. Ook is dit model in staat om de kinetische energie die vrijkomt bij het afremmen of uitrollen om te zetten in elektrische energie. Deze energie wordt opgeslagen in speciale batterijen en kan bijvoorbeeld worden gebruikt voor het laten functioneren van de airconditioning. Door deze zogenaamde hybridisering van de aandrijflijn heeft de 132 kW/180 pk sterke V6 TDI een gemiddeld verbruik van slechts 5,8 l/100 km zonder dat het rijplezier wordt aangetast.