Leusden,
24
augustus
2015
|
11:17
Europe/Amsterdam

Superatleet uit de fabriek van de toekomst

De Audi R8 komt uit de nieuwe Audi-fabriek in Böllinger Höfe. Manufactuurchef Jochen Wagner is al vanaf de eerste dag bij de sportwagen betrokken. Hij vertelt wat de productie van de R8 zo bijzonder maakt.

Allereerst: wat is manufactuur?

“Het grote verschil met massaproductie is dat het bij ons voornamelijk handwerk is. We hebben een zeer geringe mate van automatisering: bij de productie van de Audi A8 worden 237 robots gebruikt, terwijl wij er maar achttien gebruiken.”

Wat kan Audi Böllinger Höfe voor toekomstige uitdagingen betekenen?
“Wij gebruiken ons specialisme – de productie van kleine series – heel gericht om nieuwe technieken voor de massaproductie te ontwikkelen. In de carrosseriebouw zijn we pioniers omdat we in de nieuwe Audi R8 voor het eerst met koolstofvezel versterkte kunststof in een aluminiumcarrosserie toepassen. Een hoogtepunt in de productietechnologie is een flexibel automatisch transportsysteem dat door de hal verplaatst kan worden.”

Hoe belangrijk is de Audi R8?
“De Audi R8 is het sportieve hoogtepunt van ons gamma, het stijlicoon bij uitstek. De tweede generatie schuift nog dichter op naar de autosport. Met 610 pk en een topsnelheid van 330 kilometer per uur is het de sterkste en snelste productie-Audi allertijden. Wat de techniek betreft hebben we grote stappen gemaakt in vergelijking met zijn voorganger. De carrosserie weegt bijvoorbeeld 10 procent minder, en dat bij een met 40 procent toegenomen stijfheid. Dat zorgt voor een veel grotere precisie bij het rijden. Het voelt veilig en vertrouwd, ongeacht de snelheid.”

Wat bevalt u het meest aan de nieuwe Audi R8?
“Zijn extreme sportiviteit gecombineerd met de dagelijkse bruikbaarheid. De R8 zit op alle technologische gebieden zeer dicht tegen de raceauto aan en er is geen andere Audi die meer dynamische emotie biedt. Desondanks is het comfort grandioos.”