06
mei
2014
|
12:10
Europe/Amsterdam

Succesvol eerste kwartaal voor Audi AG

In alle wereldwijde verkoopregio’s noteerde Audi in het eerste kwartaal duidelijke verkoopstijgingen. In totaal werden 412.846 auto’s afgeleverd, een plus van 11,7% vergeleken met dezelfde periode in 2013 (369.494 eenheden). De omzet steeg met 10,4% tot 12.951 miljoen euro (Q1 2013: 11.734 miljoen). Het bedrijfsresultaat (operationele winst) steeg naar 1.314 miljoen euro (Q1 2013: 1.307 miljoen euro). Dit ondanks hoge ontwikkelingskosten voor nieuwe modellen/technologieën en de uitbreiding van het internationale productienetwerk. De operationele return on sales, een belangrijke graadmeter voor de winstgevendheid, bedroeg 10,1% (Q1 2013: 11,1%) en lag daarmee wederom iets boven de vastgestelde strategische marge van 8-10%. De winst voor belastingen kwam uit op 1.398 miljoen euro (Q1 2013: 1.432 miljoen).



Verdere groei, onder meer door extra personeel 

Om de groei van het merk verder te versterken, neemt Audi in 2014 2.000 experts aan, vooral op het gebied van lichtgewicht technologie, online toepassingen, elektromobiliteit en de uitbouw van het internationale productienetwerk. Ook heeft Audi dit jaar 750 stageplaatsen beschikbaar. 



Nieuwe modellen van 2014

In 2014 brengt Audi 17 nieuwe modellen of modelvarianten op de markt. De nieuwe S3 Limousine en A3 Cabriolet zijn nu al leverbaar. Met de A3 Sportback e-tron (plug-in hybride – introductie later dit jaar) en de A3 Sportback g-tron (geschikt voor Groengas - nu al leverbaar) zet Audi de toon op weg naar CO₂-neutrale mobiliteit. Andere belangrijke nieuwe modellen voor dit jaar zijn de in maart voorgestelde Audi S1 en de nieuwe Audi TT. 



Verwachting

Audi rekent voor 2014 op een omzet van ruim 50 miljard euro. De verdere uitbreiding van het internationale productienetwerk en stijgende ontwikkelingskosten voor nieuwe modellen en technologieën hebben evenals mixeffecten naar verwachting een winstdrukkend effect. Aan de andere kant zijn er positieve effecten te verwachten van de stijging het aantal afleveringen en de omzet. Ook verbeteringen van de productiviteit en processen zorgen voor positieve impulsen. Audi rekent er dan ook op dat de operationele return on sales in 2014 wederom binnen de bandbreedte van 8-10% blijft.



Voor meer gedetailleerde informatie: www.audi.com/quarterly-report2014_q1