Leusden,
01
augustus
2016
|
11:15
Europe/Amsterdam

Stuck, Röhrl en Biela met Audi Tradition op Slot Dyck

Op de Classic Days van Slot Dyck presenteert Audi Tradition drie mijlpalen uit de geschiedenis van het merk: de Auto Union Type C uit 1936, de Audi Sport quattro S1 uit 1985 en de Audi R8 Le Mans uit 2000. Ze worden bestuurd door al even grote levende legendes: Hans-Joachim Stuck, Walter Röhrl en Frank Biela.

De Classic Days zijn van 5 tot en met 7 augustus in het Duitse Jüchen, zo’n veertig kilometer ten oosten van Roermond, en het drietal neemt er op zaterdag en zondag deel aan races. Stuck bestuurt de oudste van de klassiekers en treedt daarmee in de voetsporen van zijn vader, die in de jaren dertig successen boekte met de Auto Union Type C.

Succesvolle rallyauto
Röhrl houdt het zelfs nog wat dichter bij huis, want hij kruipt achter het stuur van een auto waarmee hij in 1985 de Rally van San Remo won: de Audi Sport quattro S1, de laatste versie van deze uiterst succesvolle rallyauto. Ook Biela neemt plaats in een auto waarmee hij eerder reed. Sterker nog: met deze Audi R8 Le Mans pakte hij samen met zijn teamgenoten Tom Kristensen en Emanuele Pirro in 2000 de allereerste zege voor Audi in de befaamde 24 uur van Le Mans.

Concours d’Elégance
Audi Tradition neemt ook nog twee klassieke motoren mee naar het evenement op Slot Dyck: de DKW UL 500 uit 1937, bestuurd door tweevoudig vicekampioen in de 250 cc-klasse Ralf Waldmann, en de NSU SSR 500 uit 1931, beter bekend als de Bullus NSU. Bij het Concours d’Elégance toont Audi Tradition bovendien een Wanderer 10/50 PS Type W 11 in zeldzame Pullman-Landaulet-versie (1929) en een DKW Schnelllaster F 800/3 uitgevoerd als luxebus (1956).