09
april
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Stijgende marktaandelen voor Audi in dalende automarkt

In Amerika zijn de verkoopcijfers van Audi boven verwachting. In maart liet het premiumsegment daar een totale daling van 19,4% zien (van 7.986 auto’s in maart 2008 tot 6.433 auto’s in maart 2009). Desondanks slaagde Audi erin zijn marktaandeel in Amerika met 1,3 procentpunt te vergroten tot 7,8%. Audi verkocht in maart in totaal 8.500 auto’s in Noord- en Zuid-Amerika - een daling van 14,5% ten opzichte van maart 2008 toen 9.946 auto’s werden verkocht. In Canada lieten de Audi-verkopen een ‘plus’ van ruim 25% zien: in de maand maart werden er 979 Audi-modellen verkocht (781 in maart 2008).

In de regio Azië-Pacific stegen de totale verkopen van Audi in maart met circa 5% (van 14.909 auto’s in maart 2008 naar 15.600 in dezelfde periode van 2009). In China (inclusief Hong Kong) was maart 2009 met 11.848 verkochte auto’s (+ 6,6%) de beste verkoopmaand ooit. Dit resultaat komt vooral voor rekening van de onlangs geïntroduceerde Audi A4 met verlengde wielbasis. Ook in Australië, India en Singapore noteerde Audi stijgende verkoopaantallen.


Bestverkochte premiummerk in Nederland


In West-Europa verkocht Audi in maart van dit jaar in totaal 61.200 auto’s. Dit betekent een daling van 12,9% ten opzichte van maart 2008. De afzetdaling bij Audi is geringer dan bij de belangrijkste concurrenten. Dat wordt weerspiegeld door het feit dat Audi in maart 2009 een Europees marktaandeel heeft van 4,3% (was 4,1% in maart 2008). In zes Europese landen noteerde Audi in maart 2008 zelfs stijgende verkoopcijfers. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Nederlandse markt. In maart 2009 werden in ons land 1.486 Audi’s verkocht. Dat is een stijging van 6,6% ten opzichte van maart 2008, toen 1.377 Audi-modellen werden verkocht.

Tot en met 31 maart van dit jaar werden er in ons land 5.708 Audi’s verkocht. Dat betekent een stijging van nagenoeg 15% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2008. Dat is des te opmerkelijker, omdat de totale markt juist een daling van 23,58% laat zien. Alle directe concurrenten van Audi hebben in de eerste drie maanden van 2009 te maken gehad met duidelijke daling in het totale aantal verkopen. Audi is in Nederland veruit het best verkochte premiummerk en neemt in de overall-verkoopstatistieken nu een achtste plaats in met een marktaandeel van 4,56% De Audi A3, Audi A4 en Audi A6 zijn de bestverkochte modellen in hun segment. Daarbij valt op dat de Audi Q5 een sterke entree op de Nederlandse markt heeft gemaakt. In de maand maart werden er 183 geregistreerd. Daarmee blijft de Audi Q5 ook recent geïntroduceerde concurrerende modellen voor.