21
september
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

Sportieve Audi S3 debuteert op autotentoonstelling van Parijs

De Audi S3 beschikt over een nieuwe, zeer geavanceerde 2.0 TFSI-motor. Deze is licht (148 kg) en compact. Hij is uitgevoerd met zowel directe als indirecte inspuiting. Directe inspuiting is er voor hoge prestaties, indirecte voor een zo gunstig mogelijk verbruik bij deellast. De 2.0 TFSI maakt bovendien gebruik van een nieuwe turbo, het Audi valve lift-systeem (variabele lichthoogte van de kleppen) en twee balansassen. Het vermogen van de nieuwe 2.0 TFSI bedraagt 221 kW/300 pk bij 5.500 - 6.200 tpm. Het maximale koppel van 380 Nm is beschikbaar in het brede toerengebied van 1.800-5.500 tpm. De prestaties zijn van zeer hoog niveau. De topsnelheid is afgeregeld op 250 km/h en de sprint van 0-100 km/h duurt slechts 5,1 seconden. Dankzij een lager gewicht van 1.395 kg en vele efficiencyverhogende maatregelen is de nieuwe Audi S3 1,5 l/100 km zuiniger dan zijn voorganger. Het gemiddelde verbruik bedraagt 6,9 l/100 km (CO2: 159 g/km) voor de S3 met S tronic-transmissie. Met handgeschakelde zesbak is dat 7,0 l/100 km (CO2: 162 g/km).



Dynamiek tot in detail

De Audi S3 heeft een volledig nieuwe onderstelarchitectuur. Vergeleken met zijn voorganger is de vooras bijvoorbeeld ruim 5 cm verder naar voren geplaatst en de 2.0 TFSI is licht achterover gekanteld (12 graden). Dit draagt bij aan een uitgebalanceerde gewichtsverdeling en daarmee aan een neutraal weggedrag. De hoge mate van stabiliteit en dynamiek wordt nog eens versterkt door de standaard quattro permanente vierwielaandrijving en het verlaagde sportonderstel. De nieuwe S3 is bovendien standaard uitgevoerd met dynamic steering, een stuurinrichting met variabele overbrenging. Bij hogere snelheden en scherpe stuurbewegingen is de respons zeer direct. Bij lagere snelheden en in rechte lijn is het stuurgevoel heel comfortabel. De Audi S3 wordt van huis uit geleverd met een handgeschakelde zesbak. De razendsnel schakelende zestraps S tronic-transmissie met stuurpaddles is optioneel. Audi drive select behoort tot de standaarduitrusting. Dit maakt het mogelijk de respons van de motor, de versnellingsbak en de stuurinrichting naar wens in te stellen. Er is keuze uit de settings: comfort, dynamic, efficiency en individual (individual alleen in combinatie met MMI).



Sportief van buiten en van binnen

De nieuwe S3 is dankzij typische S-details als vier uitlaatpijpen en een grotere achterspoiler direct herkenbaar als het sportieve topmodel van de reeks. Hij kan, en dat is uniek in dit segment, worden uitgevoerd met volledige LED-hoofdverlichting, desgewenst inclusief LED-bochtverlichting. Ook in het interieur komen specifieke S-details terug, waaronder gedeeltelijk met leer beklede sportstoelen. Het automatisch tevoorschijn komende display is standaard vanaf MMI radio. MMI navigatie plus en MMI touch vormen samen de top als het gaat om infotainment en dankzij Audi connect komen online-functies onder handbereik. Ook kan de Audi S3 als mobiele hotspot fungeren. Hierdoor kunnen inzittenden met tablets en smartphones gebruik maken van snel internet.



Veiligheid

Het veiligheidsniveau van de nieuwe Audi S3 is zeer hoog. Standaard is bijvoorbeeld het bestuurdersinformatiesysteem met vermoeidheidsherkenning. Ook kan hij worden uitgerust met een adaptieve cruise control inclusief Audi pre sense front. Met dit systeem kan de Audi S3 autonoom remacties uitvoeren bij snelheden tot 30 km/h. Daarnaast zijn ook Audi side assist, Audi active lane assist, verkeersbordherkenning en een parkeerassistent leverbaar. Comfortverhogende opties zijn Adaptive light, Comfortsleutel en een glazen panoramadak.



De nieuwe Audi S3 wordt begin 2013 op de Nederlandse markt verwacht. Gedetailleerde specificaties en prijzen worden kort voor de marktintroductie bekend gemaakt.