07
augustus
2007
|
00:00
Europe/Amsterdam

Sportief, luxueus en effici?nt

Een mix van sportiviteit, elegantie, uitstekende bediening en verfijning vormen de basis van de Audi A8. Door deze mix verder te optimaliseren heeft Audi het weggedrag van de auto verbeterd. Zo stuurt de A8 directer en is de aandrijflijn verder ontwikkeld. Het rijden is nog comfortabeler geworden dankzij de aangepaste adaptieve luchtvering en verbeteringen in de geluidsisolatie. Ondanks deze aanpassingen is het gewicht – slechts 1.690 kilo – niet toegenomen. Verantwoordelijk hiervoor is de lichtgewicht aluminium constructie die gebaseerd is op Audi’s Space Frame-technologie.

Audi valvelift system
De 2.8 FSI is een voorbeeld van hoe Audi luxe combineert met sportieve prestaties, terwijl het brandstofverbruik laag blijft. De V6-motor levert 154 kW/210 pk en heeft een maximumkoppel van 280 Nm van 3.000 tot 5.000 t/min. Voor de sprint van 0 naar 100 km/h heeft de Audi A8 2.8 FSI slechts acht seconden nodig. De maximumsnelheid is 238 km/h. De nieuwe zescilindermotor is uitgerust met het innovatieve Audi valvelift system. Deze techniek varieert de kleplichthoogte tussen twee uitersten. Hiervoor past Audi verschuifbare nokkenringen rond de inlaatnokkenas toe, die bewegen door een elektronisch gecontroleerd mechanisme. Afhankelijk van de vermogensbehoefte wordt de opening van de inlaatklep vergroot of verkleind. In combinatie met aanpassingen om de wrijving in de motor te verlagen, beperkt Audi’s valvelift system het brandstofverbruik met tien procent.

Transmissie
De nieuwe Audi A8 2.8 FSI is uitgerust met voorwielaandrijving en Multitronic (continu variabele automatische transmissie). Het voordeel van Multitronic is niet alleen het comfort van krachtsoverbrenging en schokvrij accelereren, de lange overbrengingsverhouding van de versnellingsbak zorgt voor een efficiënt brandstofverbruik. In de handgeschakelde modus beschikt de Audi A8 2.8 FSI over zeven versnellingen.

Constante verbetering
Om het vernieuwde karakter van de A8 te benadrukken heeft Audi twee kenmerken van de A8 geoptimaliseerd en aangepast: de tandheugelstuurinrichting met variabele overbrengingsverhouding en servotronic-stuurbekrachtiging zijn geoptimaliseerd en aangepast. De schokdempers en de ondersteuning en afstelling van de luchtvering zijn herzien. Door het verbeterde stuurgedrag volgt de auto probleemloos kronkelige plattelandswegen en rijdt de A8 ook moeiteloos in een rechte lijn op hoge snelheid. Dankzij een aanpassing in de luchtvering vangt de auto oneffenheden in het wegdek probleemloos op.

Veiligheid
Audi Lane Assist en Audi Side Assist maken het leven voor de bestuurder eenvoudiger en verbeteren de veiligheid. Audi Side Assist waarschuwt de bestuurder als hij van baan wil verwisselen terwijl er een ander voertuig zich in de dode hoek bevindt. Knipperende led-verlichting in de buitenspiegel geven dan een signaal. Bij Audi Lane Assist wordt de bestuurder door stuurvibraties gewaarschuwd als hij onbedoeld – dus zonder richting aan te geven – de wegmarkering overschrijdt.

Aangepast
Het uiterlijk van de Audi A8 is op een aantal punten aangepast. Bijvoorbeeld de single frame grille, de nieuwe buitenspiegels met geïntegreerde knipperlichten, nieuwe wielontwerpen en led-achterlichten met innovatief nachtontwerp. Bovendien levert Audi de A8 in nieuwe kleuren en nieuwe kleurcombinaties voor de interieurbekleding. Tevens zijn er in het interieur nieuwe aluminiumaccenten aangebracht.

De vernieuwde Audi A8 staat in november bij de Audi-dealers. Prijzen zijn nog niet bekend.rvicezok.tp://srv