Leusden,
17
september
2015
|
11:26
Europe/Amsterdam

Ruim baan voor de robotauto

Een grote doorbraak in computergestuurd rijden: de Duitse minister van Verkeer en Digitale Infrastructuur Alexander Dobrindt heeft op de autosalon in Frankfurt zijn beleid voor deze baanbrekende technologie gepresenteerd. Rupert Stadler, bestuursvoorzitter van Audi AG, pleit ervoor deze unieke kans te grijpen om 900.000 levens per jaar te redden.

“90 procent van alle ongelukken gebeurt door menselijk falen en daarom kan kunstmatige intelligentie levens redden”, stelt professor Stadler. “Dat maakt het de sleutel tot een grotere verkeersveiligheid. Onze technologie is bijna klaar voor serieproductie en met de hulp van de beleidsmakers zullen wij automatisch rijden stap voor stap naar de openbare weg brengen.” De hoogwaardige technologie op basis van supersnelle processors, talrijke sensors en 3D-analyse van de omgeving is in staat om veel sneller te reageren in gevaarlijke situaties dan het menselijk brein.

De Audi A8 bijt in 2017 de spits af met automatische besturing bij langzaam rijdend en stilstaand verkeer tot zo’n 60 kilometer per uur. Nieuwe wetgeving is nodig om het mogelijk te maken dat de bestuurder het rijden overlaat aan de automatische piloot. De techniek heeft zich al bewezen op een Amerikaanse highway, waar een Audi A7 900 kilometer aflegde, maar ook in het drukke verkeer van de Chinese metropool Sjanghai. En zelfs wist een Audi RS 7 Sportback de Hockenheimring met goed gevolg af te leggen op de automatische piloot.