16
mei
2007
|
00:00
Europe/Amsterdam

Puristisch studiemodel, rasechte sportwagen

De Audi TT clubsport quattro heeft geen dak én geen A-stijl – hij beschikt á la een Speedster slechts over een zeer laag windscherm rondom de cockpit. De carrosseriewelvingen achter de zitplaatsen sluiten perfect aan op de rolbeugels die op hun beurt net iets hoger zijn dan de voorstoelen. Andere typische TT clubsport quattro-details zijn de grote luchtinlaten vóór, de led-verlichting, de verder vergrote wielkasten, 20 inch wielen, de prominente uitlaten en het ontbreken van deurgrepen (de deuren openen via een druk op een knop). De sportiviteit komt verder tot uiting in details als de exterieurkleur Daytona grijs, de kleine buitenspiegels en het opvallende oranje, dat wordt gebruikt voor de remklauwen en diverse interieuraccenten.

Autosportambiance
In de Audi TT clubsport quattro heerst dankzij de sportstoelen, de brede vierpuntsgordels, en de aluminium pedalen (en voetsteun) een echte autosportambiance. Ook elders in het interieur zijn diverse aluminium accenten terug te vinden. Het minimalistische karakter van de auto wordt verder eer aangedaan door het ontbreken van bijvoorbeeld een klok, maar ook door de bijzondere kleurstelling en de vertikaal geplaatste wijzers van het instrumentenpaneel. Ondanks zijn puristische karakter, zit er muziek in de Audi TT clubsport quattro: de middelste ventilatie-uitstroomopening bovenop het dashboard biedt precies voldoende ruimte voor het BeoSound 2 MP3-systeem van B&O.

Een sportief hart
De Audi TT clubsport quattro beschikt over een 300 pk sterke versie van de 2.0 TFSI-motor, die onlangs nog werd uitgroepen tot Engine of the Year. In productiemodellen van Audi levert deze motor maximaal 260 pk (S3), maar dankzij een gewijzigd inlaatspruitstuk doorbreekt deze direct ingespoten turbomotor nu de magische 300 pk-grens. Zoals het een ultrasportieve Audi betaamt, heeft ook deze TT clubsport quattro-aandrijving. De aandrijfkracht wordt via de zestraps Audi S tronic versnellingsbak met dubbele koppeling doorgegeven. Het remsysteem is ook zeer geavanceerd: de schijven zijn van keramisch materiaal gemaakt. Zowel het rem- als uithoudingsvermogen van dit systeem is uitzonderlijk – van afnemende remwerking door fading is zelfs bij zware belasting geen sprake.
Beperkte serieproductie van de sportieve TT clubsport quattro is niet uitgesloten.