15
september
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Primeur op IAA: studie elektrisch aangedreven Audi e-tron

Zowel de prestaties als het uiterlijk van de Audi e-tron maken duidelijk dat dit spectaculaire studiemodel in de eredivisie van de sportwagens thuishoort. Bij de ontwikkeling koos Audi voor een holistische benadering. Dat betekent dat de Audi e-tron vanaf het begin en volledig als elektrische auto is ontworpen.

De lithium-ion-batterij (470 kg) van de Audi e-tron is pal achter het passagierscompartiment geplaatst. Dit komt de gewichtsverdeling ten goede en het verlaagt het zwaartepunt. Het enorme koppel van de elektromotoren wordt op basis van de rijomstandigheden variabel over de vier wielen verdeeld. Dit systeem is torque-vectoring gedoopt. Het zorgt voor een ongekende mate van dynamiek, maar ook voor superieure precisie bij (snel) bochtenwerk.

Veel technische modules van de Audi e-tron zijn ontworpen volgens de volledig nieuwe benadering. Zo wordt er een speciale warmtepomp gebruikt voor de verwarming van het interieur. De aandrijflijn, het hoogspanningsysteem en de batterij worden continu gemonitord door een innovatief temperatuur-managementsysteem. Dit speelt een cruciale rol bij het realiseren van de forse actieradius zonder daarbij concessies te doen aan het comfort.

Door de consequente toepassing van lichtgewicht materialen (aluminium, hightech kunststoffen) weegt de Audi e-tron slechts 1.600 kilogram.

De Audi e-tron staat bovendien continu in verbinding met de buitenwereld door middel van het car-to-x-communicatiesysteem. Ook dit draagt bij aan extra efficiency, veiligheid en gemak.


Het concept


Hoewel de eerste elektrisch aangedreven auto’s al rond 1900 op de weg verschenen, is elektrische aandrijving nog steeds iets exotisch. In Duitsland bijvoorbeeld staan nog geen 1.500 elektrisch aangedreven voertuigen geregistreerd. Toch heeft deze vorm van aandrijving grote voordelen. Elektrisch aangedreven voertuigen zorgen voor minder afhankelijkheid van olie, ze stoten lokaal geen schadelijke stoffen uit én elektromotoren zijn veel efficiënter dan verbrandingsmotoren. Daarbij zorgen ze voor veel rijplezier en sportieve prestaties – het maximale koppel is altijd direct beschikbaar.

Desondanks is er nog een lange weg te gaan voordat elektrische auto’s in grote aantallen kunnen worden geproduceerd. De grootste uitdaging ligt nog op het gebied van de energieopslag. Een acceptabele actieradius en een goed prestatieniveau vereisen zware, omvangrijke batterijen. Audi kiest voor een nieuwe koers om deze nadelen buitenspel te zetten: een holistische benadering met een specifieke opzet, een systematische toepassing van lichtgewicht technologieën en een optimale configuratie van alle componenten.


De holistische benadering van de Audi e-tron


De belangrijkste ontwikkeling op het gebied van batterijen is de toepassing van lithium-ion-cellen in auto’s. Er wordt continu gewerkt aan het optimaliseren ervan voor toepassing in auto’s. De nadruk ligt daarbij op het beperken van het gewicht en het optimaliseren van de capaciteit en de prestaties. Audi kiest ook voor lithium-ion batterijen. Niet alleen voor de experimentele e-tron, maar ook voor de binnenkort te introduceren Audi Q5 hybrid.

Bij de Audi e-tron heeft Audi er niet voor gekozen om de verbrandingsmotor simpelweg door een elektrische aandrijflijn te vervangen, maar om zich vanaf het begin te focussen op de auto als geheel. Elk onderdeel is dan ook ontworpen op basis van de nieuwe eisen die elektrische mobiliteit met zich meebrengt. De basis hiervoor werd gevormd door deze uitgebreide lijst specificatie-eisen.


• Vermindering van weerstand. Een lichtgewicht constructie had topprioriteit. Het koetswerk is licht sterk en torsiestijf. Ook de optimale aerodynamica draagt bij aan een laag energieverbruik én een bruikbare actieradius.

• Een veilige integratie van het electric-drive-systeem en de<