Podiumplaats voor Audi R18 TDI bij racedebuut
Aan het begin van de race kregen de 34.600 bezoekers een sterk optreden van de nieuwe Audi-LMP1-sportwagen voorgeschoteld. André Lotterer pakte bij de start de leiding en hield die tot vlak voor zijn eerste pitstop vast. Ook Timo Bernhard, die vanaf de pole-position startte en Allan McNish bevonden zich in de voorste gelederen van het veld. In het verdere verloop van de race werden alle drie de Audi’s door kleine incidenten teruggeworpen. Zo verloor André Lotterer tijd in de pits toen zijn auto teruggeduwd moest worden . Later kwam zijn teamgenoot Benoît Treluyer voor een niet-geplande pitstop binnen, omdat er op de linker voorband een groot stuk rubber vastgeplakt zat. Dat gebeurde nog een keer, waarop de Fransman in de grindbak terecht kwam en twee ronden verloor. Ook Marcel Fässler had wegliggingsproblemen als gevolg van de zogeheten ‘pick-up’, vastzittende rubberdelen op de banden. De Audi R18 TDI met het startnummer 2 werd uiteindelijk als vijfde geklasseerd.
Ervaring
In de auto met startnummer 1 eindigden pole-sitter Timo Bernhard samen met Romain Dumas en Mike Rockenfeller als vierde. Het team verloor tijd nadat Bernhard in de strijd om de koppositie door een langzamere deelnemer werd geraakt, waarbij de achterpartij van de Audi beschadigd raakte. Daarna was de wegligging van de auto niet optimaal meer. Dindo Capello, Tom Kristensen en Allan McNish kwamen in de auto met startnummer 3 als derde over de eindstreep, waarmee ze de eerste podiumplaats voor de nieuwe Audi R18 TDI binnenhaalden. Allan McNish ging in de eerste raceronde eenmaal in de rondte, maar klom snel weer op. Capello verloor tijdens zijn rijbeurt ongeveer 20 seconden, Tom Kristensen maakte in de slotfase veel goed en was zelfs op jacht naar de tweede plaats. Met nog een uur te gaan liep de spanning in de linker achterband terug, waardoor nog een extra pitstop gemaakt moest worden. “Het resultaat is niet helemaal waarop we hadden gehoopt, maar qua snelheid waren we op hetzelfde niveau als de concurrentie. Er zijn kleine dingen misgegaan, helaas bij alle drie de auto’s. Van de ervaring die we hier hebben opgedaan, willen we in Le Mans profiteren”, verklaarde Dr. Wolfgang Ullrich.