25
mei
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Podium en klassezege voor Audi bij 24-uurspremière R8

“Voor de Audi R8 LMS was dit een laatste test onder extreme omstandigheden op het langste circuit ter wereld”, verklaarde Audi-sportdirecteur dr. Wolfgang Ullrich. “We konden laten zien dat onze nieuwe GT3-sportwagen voor klantenteams zeer competitief is. De Audi R8 LMS met startnummer 97 liep ondanks het enorm hoge tempo volledig probleemloos.”


Basseng/Rockenfeller/Stippler bijna 17 uur aan de leiding



Tot enkele uren voor het einde leken Marc Basseng, Mike Rockenfeller en Frank Stippler met de Audi R8 LMS met startnummer 99 van het team Phoenix Racing zelfs op weg naar de algehele overwinning. Het team reed bijna 17 uur lang aan de leiding, totdat de auto om 11.21 uur stilviel. Na het wisselen van de wieldrager en de aandrijfas rechtsachter konden de drie coureurs de race met zes ronden achterstand voortzetten. Ze werden uiteindelijk nog als vijfde geklasseerd.


Biela/Fässler/Pirro/Stuck twaalfde, pech voor Ekström/Scheider/Werner



De andere Phoenix-Audi R8 LMS met het startnummer 98 en coureurs Frank Biela, Marcel Fässler, Emanuele Pirro en Hans-Joachim Stuck eindigde op de twaalfde plaats. Een stop-and-go-straf kostte de routiniers gelijk al drie minuten. In de nacht moest een lekgeslagen koeler van de stuurbekrachtiging worden gewisseld, wat zo’n 30 minuten duurde. Op zondagmiddag reed het team alweer in de top zes, maar toen moest de versnellingsbak gewisseld worden. Bijzonder veel pech hadden Mattias Ekström, Timo Scheider en Marco Werner met de Audi R8 LMS van het team Abt Sportsline, startnummer 100. Hun auto werd bij de start van achteren geraakt, waarbij het uiteinde van de rechter uitlaatpijp beschadigd raakte. Korte tijd later stopte de motor. Na intensief speurwerk ontdekten de monteurs een kapotte stekker, die voor kortsluiting zorgde. Vanaf de 166e plaats werkten Ekström, Scheider en Werner zich gestaag weer op naar de 23e positie, hoewel ze in de nacht vanwege een probleem met de brandstoftoevoer nog een keer op de Nordschleife tot stilstand kwamen en later nog een onderdeel van de ophanging van het rechter achterwiel vastgezet moest worden.


Goede basis voor verdere ontwikkeling



“We zullen de problemen van de auto’s analyseren en de uitkomsten daarvan meenemen bij de ontwikkeling van de uiteindelijke versie van de R8 LMS, die vanaf komend najaar aan klanten wordt geleverd. We weten nu dat we een hele goede basis hebben”, aldus dr. Wolfgang Ullrich. Fabriekscoureur Lucas Luhr zei: “Niemand had er bij ons op gerekend dat we hier meteen een podiumplaats zouden behalen. Met een nieuwe auto bij de eerste 24-uursrace gelijk op het podium eindigen is een prachtige prestatie.”