14
januari
2015
|
12:20
Europe/Amsterdam

Opnieuw recordjaar voor Audi AG met 1,7 miljoen auto’s in 2014

De populaire SUV-modellen (+15,8%) en de Audi A3-modelfamilie (+53,2%), die in 2014 voor het eerst wereldwijd werd geleverd, waren voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor de verkoopprestaties.



Verkooprecord in 50 landen

“Afgelopen jaar hebben we in alle regio’s wereldwijd stijgende verkopen en een groeiend marktaandeel genoteerd,” verklaart Luca de Meo, hoofd Sales bij Audi AG. “We hebben onze toppositie in het Chinese premiumsegment verder verstevigd en sloten het jaar in Europa af op een aanzienlijk hoger niveau dan dat van vóór de crisis in 2007. In Amerika groeit Audi bovendien bijna drie keer sneller dan het marktgemiddelde.” In totaal boekte Audi in 2014 verkooprecords in vijftig landen. Het aantal aan klanten afgeleverde auto’s nam voor het vijfde jaar op rij toe. Vergeleken met vijf jaar geleden, toen Audi nog 949.729 auto’s verkocht, kozen afgelopen jaar 800.000 kopers meer voor een nieuw model van het merk met de vier ringen.



Succesvol jaar voor Audi in VS

In de Verenigde Staten realiseerde Audi in 2014 een verkooptoename van 15,2% (totaal: 181.200 auto’s). December was daar de sterkste verkoopmaand ooit voor het merk, met 19.238 verkochte auto’s, en de 48e recordmaand op rij. De Audi Q5 staat op het punt het belangrijkste model voor Audi in de VS te worden.

Canada (+19,5%) en Mexico (10,5%) droegen eveneens bij aan het succesvolle jaar voor Audi in Noord-Amerika



Hoger niveau dan vóór de crisis

Dichter bij huis namen de verkopen van Audi in Europa toe met 4,2% tot 762.900 auto’s in 2014. In contrast met de markt eindigde Audi in Europa op een niveau dat 8% hoger lag dan dat van vóór de crisis, in 2007. Belangrijke Europese groeimarkten voor Audi het afgelopen jaar waren het Verenigd Koninkrijk (+11,8%), Spanje (+9,4%), Duitsland (+2,2%) en Italië (+4,3%).



Primeur in China: meer dan een half miljoen auto’s

Wat de Aziatische markten betreft blijft Audi het in China uitstekend doen, met een plus van 17,7% en 578.932 verkochte auto’s gedurende 2014. Daarmee werd Audi de eerste fabrikant van premium auto’s die in China in een jaar tijd meer dan een half miljoen auto’s verkocht. Verder noteerde Zuid-Korea de grootste verkooptoename voor Audi in Azië, met een groei van 38% tot 27.647 auto’s. Japan (+9,1%) en India (+8,5%) presteerden eveneens positief. 



Nederland: marktaandeel van ruim 4 procent

Ook in Nederland kijkt Audi met een tevreden gevoel terug op de verkoopresultaten in 2014. Audi verkocht in ons land 15.589 auto’s, goed voor een marktaandeel van ruim 4 procent. Wat een significant resultaat genoemd mag worden voor een premiummerk. Een opvallende rol was weggelegd voor de Audi A3 g-tron op CNG, waarvan in 2014 in totaal 2.287 exemplaren hun weg vonden naar ons land.