30
november
2007
|
00:00
Europe/Amsterdam

Open, compact, sportief: Audi A3 Cabriolet

Het dak van de elegante, vierzits Audi A3 Cabriolet is pure hightech. Om te beginnen is het zeer licht en dankzij een hogedrukpomp voor het hydraulische mechanisme duurt het openen en sluiten niet langer dan negen seconden – stilstaan voor een verkeerslicht duurt meestal langer. En als de snelheid niet boven 30 km/u komt, is het zelfs mogelijk om het dak rijdend te openen en te sluiten. Het neerklappen van het dak heeft geen invloed op de inhoud van de bagageruimte. Er is altijd 260 liter beschikbaar en door de achterstoelen neer te klappen is dat uit te breiden tot 674 liter. Voor maximaal comfort heeft het perfect passende cabriodak een grote verwarmbare achterruit en een uitstekende geluidsisolatie. Bij een snelheid van 140 km/u is het interieurgeluid in de A3 Cabriolet slechts 1 dB(A) hoger dan in een normale Audi A3. Nog een belangrijk pluspunt: het cabriodak is in drie verschillende kleuren leverbaar. Samen met 15 exterieurkleuren zijn daardoor vele (spannende) combinaties mogelijk. Er zijn twee uitvoeringen van het dak leverbaar: volautomatisch en halfautomatisch. De open-air-beleving van de Audi A3 Cabriolet is optimaal: de sofftop heeft geen extreem schuin geplaatste voorruit nodig – de raamstijlen zijn dus geen storende factor. Als er twee inzittenden zijn, zorgt een windscherm voor extra comfort. De pasvorm en de afwerking van de softtop zijn zodanig dat de Audi A3 Cabriolet in alle seizoenen kan worden ingezet.
Last but not least sluit een ‘linnen’ kap perfect aan bij het Audi-design, vooral doordat de auto zowel in open als gesloten toestand elegant en harmonieus oogt.

Veilig en karaktervol
Dankzij diverse verstevigingen, waaronder verschillende van ultra high-strength steel, is de carrosserie van de Audi A3 Cabriolet uitermate stijf. Dat komt de veiligheid ten goede, maar ook het comfort en de rijeigenschappen. De vaste rolbeugels achter zijn er uiteraard voor de veiligheid, maar met hun karakteristieke vormgeving dragen ze ook bij aan het speciale karakter van de Audi A3 Cabriolet. Het interieur is uitgevoerd met zijairbags, die hoofd en bovenlichaam indien nodig zo goed mogelijk opvangen.

Turbo, en directe injectie
Alle vier voor de Audi A3 Cabriolet beschikbare motoren hebben directe brandstofinspuiting in combinatie met turbotechniek. Het dieselaanbod begint met de 1.9 TDI met 77 kW (105 pk), die goed is voor pittige prestaties in combinatie met een verbruik van slechts 5,1 l/100 km. De nieuwe 2.0 TDI met 103 kW/140 pk en standaard zesversnellingsbak zorgt voor een topsnelheid van 204 km/h en een sprint van 0-100 km/u in 9,9 seconden. En dat bij een gemiddeld verbruik van 5,3 l/100 km. Daarnaast zijn er twee TFSI-motoren beschikbaar. De 1.8-liter versie heeft een hoog vermogen (118 kW/160 pk) en koppel (250 Nm van 1.500 -4.200 tpm). De 2.0 TFSI doet daar met 147 kW/200 pk en 280 Nm (tussen 1.800 tpm en 5.000 tpm) nog een flinke schep bovenop. Beide benzinemotoren zorgen voor hoge prestaties bij een laag verbruik. Zo verbruikt de A3 Cabriolet 1.8 TFSI 7,3 l/100 km en de 2.0 TFSI 7,6 l/100 km. Beide benzinemodellen en de 2.0 TDI zijn leverbaar in combinatie met de geavanceerde S- tronic versnellingsbak met dubbele koppeling.

Maximale dynamiek
Het onderstel van de Audi A3 Cabriolet is afgestemd op maximale dynamiek. De energiezuinige elektromechanische besturing en de geavanceerde multilink achteras spelen daarbij een grote rol. Maar ook hier levert de softtop een belangrijke bijdrage. Doordat hij lichter is dan een stalen cabriodak, ligt het zwaartepunt van de auto relatief laag, wat de rijeigenschappen en de sportiviteit ten goede komt. Een sportonderstel met een 15 mm verlaagd koetswerk is als optie beschikbaar.

Complete uitrusting
Ook de standaarduitrusting van de nieuwe Audi A3 Cabriolet is van premiumniveau. Alle modellen hebben standaard dagrijverlichting