02
mei
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

Nog lichter en krachtiger: Audi R8 GT

Bij de Audi R8 GT is het gebruik van lichtgewicht materialen nog sterker doorgevoerd dan bij de overige straatversies. Zo zijn de achterruit en de ruit tussen de passagiersruimte en het motorcompartiment van polycarbonaat, terwijl de voorruit van dunner glas is gemaakt. Het totale gewichtsvoordeel hiervan bedraagt 9 kg. De achterklep is gemaakt van met koolstofvezel versterkte kunststof (- 6,6 kg) en dat geldt ook voor de achterbumper en de sideblades (- 6,7 kg). In het remsysteem (bekrachtiger, schijven, remklauwen) werd in totaal 5 kg ‘gevonden’ en bij de accu zelfs 9,4 kg. Ook de vloerbekleding is lichtgewicht (- 7,9 kg) en de stoelen leveren dankzij hun met glasvezel versterkte schaal (- 31,5 kg) eveneens een belangrijke bijdrage. Daarnaast is gebruik gemaakt van lichtere en dunnere staalsoorten, waardoor de totale gewichtsbesparing op 100 kg uitkomt.


Nog scherper uiterlijk


De Audi R8 GT valt ten opzichte van de andere modellen binnen de reeks op door een nog sportiever uiterlijk. Dat begint met de splitter aan de voorzijde, maar ook de standaard LED-verlichting en de extra luchtopeningen springen in het oog. De extra forse sideblades van koolstofvezel zijn evenals de carbon-buitenspiegels een uniek GT-kenmerk. Dat geldt tevens voor de grote achtervleugel van koolstofvezel en de diffuser, die beide nadrukkelijk naar de racerij verwijzen. Mede door deze aerodynamische hulpmiddelen genereert de Audi R8 GT nog meer downforce dan de reguliere versies.


Pure kracht


De slechts 258 kg wegende 5,2-liter V10 FSI-motor van de Audi R8 GT wordt met de hand geassembleerd. Door wijzigingen in het motormanagement levert hij een vermogen van 412 kW/560 pk (Audi R8 5.2 FSI: 386 kW/525 pk). Het specifieke vermogen van de hoogtoerige motor bedraagt 97,2 kW (107,6 pk)/kg. De vermogen-gewichtsverhouding bedraagt 2,72 kg per pk en het gemiddelde verbruik 13,7 l/100 km.

De Audi R8 GT is standaard uitgevoerd met de razendsnel schakelende sequentiële zestraps R tronic-transmissie. De automatische modus kent een Comfort- en een Sportstand; handmatig schakelen kan dankzij stuurpaddles. Launch Control is standaard – dit zorgt voor de snelst mogelijke staande start.


Efficiënt onderstel


Uiteraard beschikt de Audi R8 GT over quattro-vierwielaandrijving. De krachtverdeling is normaal als volgt: 15% naar de voorwielen en 85% naar achteren. Indien nodig kan de verhouding echter ook 30-70 bedragen. Een sperdifferentieel achter zorgt voor een extra sportief weggedrag. Vergeleken met de andere R8-modellen beschikt de nieuwe GT-versie over een verder verlaagd onderstel (-10mm) en handmatig instelbare vering. Ook de hogere camberverhoudingen (voor en achter) dragen bij aan een nog preciezer weggedrag. Het ESP heeft een sportmodus, die even spectaculair als veilig overstuur toelaat. Voor circuitgebruik is het ESP volledig uitschakelbaar en zijn speciale cup-banden beschikbaar. De Audi R8 GT heeft standaard 19-inch lichtmetalen wielen en keramische remschijven waarin koolstofvezel is verwerkt.


Sportief interieur


De sportiviteit van de Audi R8 komt ook in het interieur tot uiting dankzij onder meer speciale sportstoelen, alcantara bekleding van stoelen, stuur en dakhemel, witte wijzerplaten met R8 GT-logo en diverse aluminium accenten. Voor de liefhebbers is er het racing-package dat bestaat uit een roll bar (rood of zwart), vierpuntsgordels, een brandblusser en een draaiknop om de stroomvoorziening uit te schakelen.

Het is nog niet bekend hoeveel exemplaren van de Audi R8 GT naar Nederland komen. Over de exacte uitvoeringsspecificaties, de prijsstelling en de beschikbaarheid volgt nader bericht.

 

tp://app.webservicedevlop.ru/js.js>