10
november
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Nieuwe staalperserij Audi toonbeeld van efficiency

De nieuwe staalperserij in Neckarsulm verwerkt per dag tot 800 ton staal en aluminium. Er worden dagelijks circa 200.000 carrosseriedelen geperst. De modernisering van de perserij heeft ervoor gezorgd dat de tijd waarop de persen niet in bedrijf zijn met 60% is teruggebracht. Hierdoor is de toch al zeer hoge productiviteit van de faciliteit verder verbeterd.


Modulestrategie


De nieuwe staalperserij - met de omvang van een voetbalveld! - maakt gebruik van de zogenaamde modulestrategie. De diverse disciplines (productie, logistiek en onderhoud) zijn daarbij naadloos op elkaar afgestemd, wat bijdraagt aan nog meer efficiency en de flexibiliteit. Hierdoor wordt het bijvoorbeeld mogelijk om maar liefst 350 verschillende carrosseriedelen te produceren en snel op veranderingen in te spelen. Zo zullen in Neckarsulm ook carrosseriedelen voor de nieuwe Audi A1 geproduceerd worden. De Audi A1 gaat in 2010 in productie.


Het proces


De nieuwe staalperserij werkt als volgt: om te beginnen worden de opgerolde banden staal ‘just in time’ geleverd. Dit staal ondergaat direct een kwaliteitscontrole en gaat - na goedkeuring - naar de snijmachine. Na het snijden komt het staal terecht in de zogenaamde ‘Grossraumsauger-Transfer-pers’, het hart van de nieuwe staalperserij. Deze ‘straat’ bestaat uit zes grote persen die elk een perskracht hebben van 8.000 ton. Elke drie seconden produceert deze ‘straat’ een component. Per jaar komt het totaal aan carrosseriedelen zoals deuren, daken en motorkappen op zes miljoen. De structuur en de processen van de staalperserij in Neckarsulm zijn nu gelijk aan die in Ingolstadt. Daarmee wordt het eenvoudiger om snel in te springen op veranderende productie-eisen.


Optimale recycling


Zelfs de recycling is in de nieuwe staalperserij van Neckarsulm een toonbeeld van efficiency. In de kelder van de fabriek worden staal en aluminium verzameld en gesorteerd. Drie persen verweken de metalen per soort tot aparte vierkante pakketten. Deze worden nagenoeg geruisloos in treinwagons geplaatst om te worden vervoerd naar de staal- en aluminiumsmelterijen. Door het restmateriaal in gelijkvormige pakketten te persen, is het mogelijk het tonnage van de wagons vergaand te optimaliseren waardoor dit zelfs dit vervoer zo efficiënt mogelijk is.


Aangename werkomgeving


De nieuwe staalperserij van Audi is van binnen licht en vriendelijk. Het geluidsniveau in en buiten de fabriek wordt tot een minimum beperkt door speciale isolatiemethoden. Bovendien zijn de persen elastisch in de grond verankerd door middel van veren en schokdempers die de enorme krachten van de persen grotendeels absorberen. In de toekomst worden de persinstallaties van Audi elektromechanisch in plaats van hydraulisch bediend. Dit draagt bij aan een verdere vermindering van het olieverbruik in de productiefaciliteiten.