Leusden,
07
maart
2017
|
12:18
Europe/Amsterdam

Nieuwe Audi RS 5 Coupé: nog krachtiger en sneller

  • RS 5 Coupé koppelt spectaculaire looks aan dagelijkse bruikbaarheid
  • Efficiënte V6 biturbo met 450 pk en 600 Nm koppel
  • Sneller en zuiniger dan voorganger

De Audi RS 5 Coupé is het eerste Audi Sport-model dat is ontworpen volgens de nieuwe RS-designtaal. Zijn fonkelnieuwe 2.9 TFSI biturbomotor produceert een vermogen van 331 kW (450 pk) en 600 Nm koppel.

Inspiratie voor de RS 5 Coupé hebben de ontwerpers gehaald uit de Audi 90 quattro IMSA GTO-racewagen. De grote luchtinlaten met honingraatstructuur van de Audi RS 5 Coupé zijn kenmerkend voor RS-modellen en zijn Singleframe-grille is een stuk breder en platter dan die van de reguliere A5. Bovendien is de RS 5 Coupé te herkennen aan zijn extra luchtinlaten naast de koplampen, maar ook aan de optionele Matrix LED-verlichting en 15 millimeter uitgebouwde wielkasten. Aan de achterkant is de Audi RS 5 Coupé uitgerust met een diffuser, ovale uitlaatpijpen en een kofferbakspoiler. Standaard staat de RS 5 Coupé op 19 inch wielen, maar 20 inch is ook beschikbaar. Het exterieur kan nog verder gepersonaliseerd worden door de keuze uit drie exterieurafwerkingen: koolstofvezel, mat aluminium en hoogglans zwart.

Diepdonkere motorsound
Voorin ligt de volledig nieuw ontworpen 2.9 TFSI V6 biturbo die sterker en efficiënter werd, maar bovenal nog steeds die diepdonkere RS-sound heeft. Deze krachtbron levert in de RS 5 Coupé 331 kW (450 pk). Zijn maximumkoppel van 600 Nm – 170 Nm meer dan de vorige RS 5 – is beschikbaar tussen 1.900 – 5.000 toeren. Het topmodel van de A5-reeks sprint in 3,9 seconden naar 100 km/h en haalt met het Dynamic Package een top van 280 km/h. Qua verbruik scoort de V6 biturbo 8,7 liter per 100 kilometer* (197 g/km CO2). Daarmee is de nieuwe Audi RS 5 Coupé 17 procent zuiniger geworden dan zijn voorganger. En niet alleen zuiniger, maar ook 60 kilogram lichter is de nu 1.655 kilogram wegende RS 5 Coupé. Optioneel kan deze uitgerust worden met een koolstofvezeldak.

Quattro vierwielaandrijving
De biturbokracht van de Audi RS 5 Coupé wordt via een achttraps automaat met tiptronic en quattro vierwielaandrijving aan het asfalt gebracht. Waarbij de aandrijfkrachten in een verhouding van 40:60 naar de voor- en achterwielen gaan. Audi Sport levert op de RS 5 Coupé een optioneel sportdifferentieel op de achteras. Het model heeft voor en achter onafhankelijke multi-link wielophanging met vijf armen (de vorige RS 5 had achter een trapeziumvormige ophanging). Dit nieuwe systeem maakt de RS 5 Coupé sportief, wendbaar, maar ook comfortabel. Audi Sport biedt daarnaast een RS-sportonderstel met Dynamic Ride Control (DRC), keramische remmen en een nog directere stuurinrichting aan.

Audi Exclusive kleur: Sonoma Green
Binnenin is het sportieve interieur van de nieuwe Audi RS 5 Coupé uitgevoerd in zwart en biedt alle mogelijke luxe. Typische RS-details zijn de met Nappaleer beklede RS-sportstoelen (optioneel verkrijgbaar met diamantvormige stiksels) en het multifunctionele RS-sportstuur met afgeplatte onderkant. Er zijn RS-logo’s te vinden op de stoelen, het stuurwiel, de dorpels en de versnellingspook. Speciale RS-displays in de Audi virtual cockpit geven informatie over bandenspanning, aandrijfkrachten en g-krachten. Een schakellampje laat de bestuurder weten dat de maximum toerengrens is bereikt en er opgeschakeld moet worden. Voor het speciale RS-designpakket wordt rood gebruikt als sportieve contrastkleur. Dit pakket bevat onder meer een met Alcantara bekleed stuurwiel, roodgekleurde veiligheidsgordels en vloermatten met het RS-logo. Audi Sport levert Sonoma Green Metallic als exclusieve lakkleur op de RS 5 Coupé.

De nieuwe Audi RS 5 Coupé maakt in juni zijn opwachting in de Nederlandse showrooms.