24
mei
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

Nieuwe Audi A3: progressief design, lichtgewicht techniek

De nieuwe Audi A3 heeft alles in huis om het succes van zijn voorgangers (meer dan 2,8 miljoen verkochte exemplaren) voort te zetten. Vergeleken met zijn directe voorganger heeft hij vrijwel identieke buitenmaten. Hij is 4,24 m lang en 1,42 m hoog. Zijn sportievere proporties dankt hij aan de gegroeide breedte (nu 1,78 m) en wielbasis (nu 2,60 m: +2,3 cm) en de kortere carrosserieoverhangen. De grotere wielbasis zorgt bovendien voor extra interieur- en bagageruimte (+15 liter). De sportiviteit wordt verder benadrukt door grote luchtinlaten, vlakke koplampen, de coupéachtige daklijn met geïntegreerde spoiler en de geprononceerde achterzijde. Hoe zeer vorm en functie bij de nieuwe A3 in balans zijn, wordt treffend geïllustreerd door de actieve motorkap. Als zich een aanrijding voordoet met een voetganger of een fietser, komt de motorkap van de Audi A3 automatisch omhoog en creëert zo extra absorptievermogen. Hierdoor wordt het risico op letsel sterk verminderd. Door voor de actieve motorkap te kiezen, werd het mogelijk om de neus van de auto laag te houden. Dit draagt bij aan de dynamiek van het silhouet.



Lichtgewicht bouwwijze

De nieuwe Audi A3 is tot 80 kg lichter dan zijn voorganger. De A3 1.4 TFSI weegt bijvoorbeeld maar 1.175 kg. Daarmee is hij circa 100 kg lichter dan diverse andere auto’s in zijn segment. De gewichtbesparing komt vooral door een slimme materialenmix met een hoofdrol voor speciale staalsoorten voor de basisstructuur en aluminium voor de spatborden en motorkap. Ook het uitlaatsysteem en veel onderstel- en interieurdelen vallen op door een laag gewicht.



Gemiddeld 12% zuiniger

In eerste instantie is de nieuwe Audi A3 leverbaar met keuze uit twee TFSI-motoren en een TDI. Alle motoren zijn nieuw. Ze beschikken over directe inspuiting, turbotechnologie, een stop/start-systeem en intelligent warmtemanagement. De nieuwe motoren zijn gemiddeld 12% zuiniger dan hun toch al efficiënte voorgangers.



Benzinemotoren

Het benzinegamma start met de 1.4 TFSI. Deze motor heeft een vermogen van 90 kW/122 pk heeft een koppel van 200 Nm (vanaf 1.500 tpm). Hij is goed voor een topsnelheid van 203 km/h en een ‘0-100’ in 9,3 s. Het gemiddelde verbruik bedraagt 5,2 l/100 km (CO2: 120 g/km). De 1.8 TFSI is voorzien van Audi’s innovatieve Valvelift-systeem waarmee de lichthoogte van de kleppen automatisch wordt aangepast aan de rijomstandigheden en de motorbelasting. Mede door deze variabele kleptiming levert de 1.8 TFSI een vermogen van 132 kW/180 pk en een koppel van 250 Nm (tussen 1.250-5.000 tpm). Hij verleent de nieuwe Audi A3 een topsnelheid van 232 km/h en de sprint van 0-100 km/h duurt 7,2 s. Daarbij komt het gemiddelde verbruik uit op 5,6 l/100 km (CO2: 130 g/km). Nog dit jaar wordt het benzinegamma uitgebreid met de 1.4 TFSI (103 kW/140 pk) met Cylinder on Demand. Dit houdt in dat bij lage belasting twee cilinders worden ‘uitgeschakeld’. Zo worden het verbruik en de emissies van schadelijke gassen nog verder teruggebracht. Het overschakelen van of naar 2/4 cilinders gebeurt volautomatisch, zeer soepel en zonder dat de inzittenden hiervan iets merken.



TDI-motoren

De Audi A3 2.0 TDI is krachtig (110 kW/150 pk; 320 Nm) en snel (0-100 in 8,6 s, top 216 km/h) en zuinig. Het gemiddelde verbruik bedraagt 4,1 l/100 km (CO2: 106 g/km). De Audi A3 1.4 TFSI en 2.0 TDI hebben standaard een handgeschakelde zesversnellingsbak. De A3 1.8 TFSI heeft standaard een zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling en vrijloopfunctie voor extra efficiency. Het motorenprogramma voor de nieuwe Audi A3 wordt geleidelijk uitgebreid. Zo staat de komst van de zeer zuinige A3 1.6 TDI nog voor dit jaar gepland. Deze uitvoering valt op door zijn gemiddeld verbruik van slechts 3,8 l/100 km; CO2: 99 g/km.



Uitbreiding van het gamma

Het leveringsprogramma van de Audi A3 wordt snel uitgebreid. Om te beginnen worden nog dit jaar de extra dynamische S line-uitvoeringen en de eerste modellen met quattro permanente vierwielaandrijving verwacht voor de 1.8 TFSI en 2.0 TDI. Daarnaast staan modellen met een hybride-aandrijflijn op het programma. Ook komen er A3-uitvoeringen die geschikt zijn voor gebruik van aardgas. Deze zogenaamde TCNG-modellen kunnen ook gebruik maken van Audi e-gas. Dit is een gas dat wordt opgewekt door elektriciteit van eigen windmolenparken te gebruiken. Audi streeft naar een compleet portfolio van duurzame energiebronnen. Het Audi e-gas-project houdt in dat Audi direct betrokken raakt bij de duurzame opwekking van energie.



Veilige dynamiek

De nieuwe Audi A3 is gebouwd op een volledig nieuw platform met een McPherson-voorwielophanging en een multilink achteras. De nieuw ontwikkelde elektromechanische besturing is energie-efficiënt en biedt een direct en precies stuurgevoel. Als optie zijn een verlaagd sportonderstel (-15 mm) of een S line-onderstel (-25 mm) leverbaar. Afhankelijk van het uitrustingsniveau zijn 16- of 17 inch wielen standaard; 18 inch is optioneel. De nieuwe Audi A3 beschikt standaard over ESP met elektronisch limited slipdifferentieel en een elektromechanische parkeerrem. Met Audi drive select kan de bestuurder op elk gewenst moment kiezen voor een individuele set-up. Daarbij is keuze uit comfort, auto, dynamic, individual of efficiency. De respons van gaspedaal, besturing en versnellingsbak worden op basis hiervan aangepast. Met het optionele Audi magnetic ride is er bovendien keus uit een comfortabele en een sportieve afstemming van het onderstel.



Hoogwaardig interieur

Het interieur kenmerkt zich - zoals bij alle Audi’s - door een kwalitatief hoogwaardige uitstraling. Het dashboard heeft een slanke vormgeving en lijkt boven de lichtgewicht middenconsole te ‘zweven’.  Het bedieningsgemak is optimaal door de uitgekiende ergonomie: elk bedieningselement zit op de plaats die de bestuurder verwacht. De sfeer in het interieur verschilt per uitvoering: modern voor de Attraction, sportief voor de Ambition en luxe voor de Ambiente. Daarbij is er ook keuze uit een groot aantal kleurcombinaties, desgewenst met sterke contrasten. De achterbank biedt plaats aan drie personen; de instap naar achteren is eenvoudig dankzij de easy entry-functie van de voorstoelen. De variabel in te delen bagageruimte heeft een inhoud van 365 liter. Door de achterbank in zijn geheel neer te klappen, is deze uit te breiden tot 1.100 liter.



MMI touch primeur in dit segment


In de nieuwe Audi A3 debuteert het modulaire infotainment platform waarmee communicatie met mobiele apparatuur (smartphones, tablets) snel, goed en makkelijk verloopt. Het systeem is eenvoudig te updaten. De spil is de zogenaamde MMX (Multi Media eXtension) die alle online-, media-, navigatie- , telefoon- en voice control-functies aanstuurt. Het centrale bedieningselement is de Multi Media Interface (MMI). Daarvan zijn verschillende uitvoeringen leverbaar. De topversie (MMI Navigatie Plus) beschikt over een 60 GB harde schijf, een extreem dun 7-inch beeldscherm met 3D-graphics en een DVD-speler. Bovendien is MMI touch hierin geïntegreerd. De Audi A3 is de eerste auto in zijn segment die uitgevoerd kan worden met de unieke touchpad-bediening, die al eerder leverbaar werd op de Audi A6 en A8. MMI touch maakt het mogelijk om via de touchpad in de middenconsole getallen en letters in te voeren. Hierdoor is bijvoorbeeld het navigatiesysteem nog intuïtiever én sneller te bedienen.



Met de Bluetooth online autotelefoon is via een UMTS-module verbinding met het internet te maken. De bestuurder kan zo gebruik maken van online functies zoals Google Earth, Audi online verkeersinformatie en de nieuwe webradiofunctie (Audi Music stream). Bovendien fungeert de Audi A3 hiermee als WLAN-hotspot voor maximaal acht mobiele apparaten.



Assistentie –  voor de veiligheid


Er is een groot aantal geavanceerde assistentiesystemen voor de nieuwe Audi A3 beschikbaar. Zo is er de Audi adaptive cruise control (ACC). Hiermee houdt de nieuwe Audi A3 automatisch afstand tot de voorligger. Bovendien waarschuwt ACC voor mogelijke ongevallen. Indien nodig volgt zelfs een remingreep. Bij een ongeval komt een nieuw veiligheidssysteem in actie dat voorkomt dat de auto ongecontroleerd verder rolt. Het nieuwe veiligheidssysteem kan bij snelheden tot 30 km/h autonoom een noodstop uitvoeren. Andere beschikbare systemen zijn Audi side assist, Audi active lane assist, vermoeidheidsherkenning en verkeerstekenherkenning. Dit laatste geeft de geldende snelheidslimiet weer, maar ‘herkent’ ook andere verkeersborden. Audi pre sense basic komt in actie als een ongeval dreigt. Op dat moment komen de gordelspanners in actie en worden de ramen en het schuif-/kanteldak dak automatisch gesloten. Voor het comfort is er park assist, waarmee de Audi A3 automatisch instuurt bij het parkeren. Dit systeem is uit te breiden met vier camera’s die de directe omgeving van de auto zichtbaar maken op het display (surround view).



Compleet

De nieuwe Audi A3 heeft een aanzienlijk uitgebreidere uitrusting dan zijn voorganger. Alle modellen beschikken standaard over onder meer MMI Radio met acht luidsprekers, lichtmetalen velgen, airconditioning, een met leder bekleed stuur, verwarmbare buitenspiegels en ruitensproeiers en Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes voor de passagiersstoel, inclusief automatische deactiveringsfunctie van de bijrijderairbag.



In goede Audi-traditie zijn de nieuwe A3-modellen direct bij de marktintroductie leverbaar in Pro Line-uitvoering. Dat betekent een uitbreiding van de standaarduitrusting met onder meer: middenarmsteun vóór, bestuurdersinformatiesysteem met kleurenscherm, multifunctioneel lederen stuur en het navigatiepakket inclusief SD-kaart-navigatie voor Europa, Audi Music interface met Bluetooth audio streaming, telefoonvoorbereiding basis, 2 TB SDXC-kaartlezer en kaartweergave op 5,8-inch kleurenscherm. De Audi A3 in Pro Line Plus-uitvoering voegt hier nog Xenon plus verlichting en een volautomatische airconditioning aan toe. De bijtellingvriendelijke meerprijs voor de Pro Line-uitvoering bedraagt € 1.650 en die voor de Pro Line Plus-uitvoering € 2.950.



Verder individualiseren

De Audi A3 is ook te individualiseren met een breed scala aan opties. Zo is hij de eerste auto in zijn klasse die kan worden uitgevoerd met een Bang & Olufsen Sound System met surround sound-weergave. Dit unieke sound system maakt gebruik van een vijftien-kanaals versterker (705 W) en 14 speakers inclusief een centerspeaker in het dashboard en een subwoofer in de ruimte van het reservewiel. De roosters van de luidsprekers zijn uitgevoerd met aluminium applicaties en de basspeakers vallen op door LED-accentverlichting. De meerprijs voor dit systeem bedraagt € 1.189.

      





















Vanaf-prijzen  
A3 1.4 TFSI 6-bak €25.650
A3 1.8 TFSI S tronic €32.400
A3 2.0 TDI 6-bak €30.250