15
mei
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Modulaire efficiency van Audi

Audi zet zich in om in 2012 de gemiddelde CO2-uitstoot van zijn modellen met 20% teruggebracht te hebben. Om dat te bereiken, wordt het scala van efficiencyverhogende technologieën verder uitgebreid. Het Start-Stop-systeem bewijst zijn nut vooral in (druk) stadsverkeer. Het zorgt voor een duidelijke vermindering van het brandstofverbruik en tevens voor extra comfort. Zodra de auto tot stilstand komt en de bestuurder, na het in ‘’neutraal” schakelen,  het koppelingspedaal loslaat, slaat de motor af. Door het intrappen van de koppeling start de motor automatisch weer. Het systeem werkt stil, comfortabel én snel: de motor bereikt het stationair toerental al terwijl de bestuurder de (eerste) versnelling kiest. Het Start-Stop-systeem van Audi werkt samen met krachtige batterijtechnologie en een intelligent energiemanagementsysteem. Hierdoor is het ook bij lage temperaturen te gebruiken. Overigens functioneert het Start-Stop-systeem niet in de opwarmfase van de motor. Dan is het namelijk van belang dat de olie opwarmt en de uitlaatgasreiningsystemen zo snel mogelijk hun optimale bedrijfstemperatuur bereiken. Het Start-Stop-systeem - dat met een druk op de knop op elk gewenst moment uit te schakelen is - zorgt in de EU-normeringcyclus voor een vermindering van het brandstofverbruik van circa 0,2/l 100 km. Dit komt overeen met een CO2-reductie van ongeveer 5 g/km. In eerste instantie komt het Start-Stop-systeem beschikbaar voor de Audi A3 1.4 TFSI met handgeschakelde versnellingsbak en voor de handgeschakelde versies van de Audi A4 en Audi A5 met tweeliter-motor TDI en TFSI. In de loop van het jaar volgt beschikbaarheid voor meerdere modellen.


De efficiëntere bestuurder


Ook nieuw is de boordcomputer met efficiencyprogramma. Daarmee wordt op het centrale dashboarddisplay alle relevante informatie met betrekking tot het brandstofverbruik weergegeven. Via het display krijgt de bestuurder aanwijzingen die tot een lager verbruik leiden. Zo geeft het systeem aan of de juiste versnelling is ingeschakeld, maar ook wat het optimale schakelmoment is. Ook wordt via het display weergegeven welke invloed ingeschakelde comfortfuncties zoals airco en stoelverwarming op het brandstofverbruik hebben. Dit alles is belangrijk, want de invloed van de rijstijl op het brandstofverbruik kan een besparing tot wel 30% opleveren.


De combinatie met recuperatie


Beide nieuwe efficiencytechnologieën worden gecombineerd met recuperatie, het in elektriciteit omzetten van de energie die vrijkomt bij het uitrollen en afremmen. Deze energie wordt opgeslagen in de accu. Zodra de auto accelereert, wordt deze elektriciteit weer gebruikt waardoor de dynamo wordt ontlast. Dit vermindert het brandstofverbruik. Recuperatie wordt nu al in een groot aantal Audi-modellen toegepast, waaronder de Audi A3 1.4 TFSI met handgeschakelde transmissie, de tweeliter uitvoeringen van de Audi A4, de Audi A5 (Coupé en Cabriolet) en de Audi A6, Audi Q5 en Audi Q7.

Alle nieuwe technologieën werken samen met al eerder geïntroduceerde efficiencyverbeteraars zoals geoptimaliseerde aerodynamica, een lagere (interne) weerstand van primaire en secundaire aggregaten en een verder verbeterde warmtehuishouding. Dit alles draagt bij aan het realiseren van Audi’s doel om in 2012 de CO2-uitstoot van zijn modellen met 20% teruggebracht te hebben ten opzichte van het niveau in 2007. Dit echter zonder concessies te doen aan het sportieve en progressieve karakter dat elke Audi kenmerkt.