24
december
2014
|
15:23
Europe/Amsterdam

Met of zonder sneeuw: Audi’s voor de Vierschansentournee

Audi is niet weg te denken als partner van de wintersport. Zo ondersteunt Audi ondermeer de nationale skifederaties in 16 landen, inclusief de Nederlandse Ski Vereniging. Bij de Audi FIS Ski World Cup, de wereldbeker Alpineskiën, treedt Audi op als titelsponsor. Ook in de Noordse disciplines, waaronder langlauf en skispringen, is Audi actief. De Vierschansentournee in het skispringen is hierbij een van de belangrijkste elementen. Het is het grootste internationale sportevenement rond de jaarwisseling met volop aandacht in de media. Met name het jaarlijkse Nieuwjaarsskispringen in Garmisch-Partenkirchen is over de hele wereld bekend.



Bijzondere rij-ervaring

Eerder deze maand vond aan de voet van de skischans in Oberstdorf de overhandiging van de Audi’s aan de organisatiecomités van de vier skispringwedstrijden plaats. Op dezelfde locatie begint de Vierschansentournee met de kwalificatie op zaterdag 27 december en de wedstrijd op 28 december. Op 31 december is er de kwalificatie in Garmisch-Partenkirchen, gevolgd door de wedstrijd op Nieuwjaarsdag. In Innsbruck wordt er gesprongen op 3 en 4 januari, in Bischofshofen op 5 en 6 januari. “Dankzij de samenwerking met Audi kunnen we onze sporters, officials en gasten niet alleen een bijzonder skispringevenement bieden, maar ook een bijzondere rij-ervaring bieden”, zegt Alfons Schranz, voorzitter van de centrale organisatie van de Vierschansentournee.



Springschansen voor Audi bekend terrein

Springschansen zijn een bekend terrein voor Audi. Autoliefhebbers kennen wellicht nog de beroemde reclamespot uit 1986, waarin een Audi 100 CS een 48 meter hoge besneeuwde springschans in het Finse Kaipola opreed om de kwaliteiten van de quattro-vierwielaandrijving te demonstreren. Achter het stuur zat destijds rallyrijder Harald Demuth. Ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum van de quattro-technologie werd de stunt in 2005 herhaald met een Audi A6 quattro. De springschans, die tien jaar lang niet was gebruikt, werd speciaal hiervoor weer in gereedheid gebracht. Opnieuw zou Harald Demuth rijden, maar een dag voor de opname gleed hij voor het hotel in Finland uit, waarbij hij zijn pols brak. Zo nam Audi-testrijder Uwe Bleck ditmaal de stunt voor zijn rekening. Nu, bijna 35 jaar na de introductie van de quattro-technologie, zijn er tijdens de Vierschanzentournee dus weer diverse Audi’s bij springschansen te bewonderen.