23
november
2007
|
00:00
Europe/Amsterdam

Meer efficiency, blijvende dynamiek

Door het perfectioneren van het verbrandingsproces en een ultra low emission systeem voldoen de Audi-modellen al aan de allerstrengste norm in de VS en naar verwachting ook aan de in Europa geldende emissiegrenzen. Tot 2010 zal Audi deze nieuwe dieseltechnologie gaan toepassen op alle dieselmotorvarianten.

AdBlue
Het ultra low emission systeem reduceert de uitstoot van stikstofoxide met maar liefst 90 procent. Hiervoor wordt het middel AdBlue gebruikt, een biologisch afbreekbaar additief. Dit wordt in een minimale dosering vóór de DeNOx-katalysator ingespoten. Samen met de oxidatiekatalysator en het dieselpartikelfilter zorgt het voor een zeer effectieve reiniging van de uitlaatgassen.

Meer uit minder: zuiniger
De perfectionering van de TDI maakt deel uit van Audi’s strategie om de uitstoot van CO2 en andere stoffen terug te dringen. Daarnaast dragen de moderne benzinemotoren hun steentje bij. De TFSI-motoren kunnen dankzij de toepassing van een turbolader en directe inspuiting hun kracht uit een geringe cilinderinhoud putten. Dat heeft een bijzonder gunstig effect op het verbruik, zonder dat de prestaties eronder lijden. In de nabije toekomst zal Audi de TDI- en TFSI-modellen uitrusten met een vernuftig energiemanagementsysteem. De energie die vrijkomt bij het uitrollen en afremmen wordt daarbij opgeslagen en hergebruikt. Tevens werkt Audi aan een nieuwe versie van het start-stop-systeem.

e-modellen
De verfijning beperkt zich niet tot de aandrijving, maar komt ook tot uiting in de totale auto. Door de rolweerstand te verminderen, verbeterde aërodynamica, speciaal ontworpen versnellingsbakken en overbrengingen daalt het brandstofverbruik eveneens. Het hoge koppel bij lage toerentallen, dat de TDI- en TFSI-motoren typeert, is hierbij ideaal. Dat deze techniek zijn vruchten afwerpt bewijst de Audi A3 1.9 TDIe, met zijn gemiddelde verbruik van 4,5 liter op honderd kilometer en een CO2-uitstoot van slechts 119 gram per kilometer. Audi zal het aanbod van e-modellen de komende jaren verder uitbreiden, als TDI, FSI en TFSI. De Audi A4 TDIe Concept, die onlangs op de autotentoonstelling van Frankfurt werd gepresenteerd laat daarbij overtuigend zien hoeveel potentieel er in de nabije toekomst in het e-concept zit. In dit model worden diverse technieken gecombineerd ten behoeve van een zo laag mogelijke uitstoot van schadelijke gassen. Om te beginnen beschikt het studiemodel over een ultra low emission system waarbij het biologisch afbreekbare additief AdBlue in kleine hoeveelheden wordt ingespoten in de DeNOx-katalysator. Daarna volgen nog twee tweeweg-katalysatoren, een elektronisch geregeld Dieselpartikelfilter en een uitlaatgasrecirculatiesysteem.. Door dit alles wordt de uitstoot van NOx met 90% beperkt. De Audi 2.0 TDIe Concept beschikt bovendien over een versnellingsbak met verminderde interne wrijving, langere overbrengingsverhoudingen, een schakelindicator en een start-stop-systeem. Last but not least heeft de A4 2.0 TDIe Concept ook microhybridetechniek waarbij energie die vrijkomt bij het uitrollen en afremmen, wordt omgezet in elektrische energie. Wat de Audi A4 2.0 TDIe Concept des te aantrekkelijker maakt: hij combineert een laag gemiddeld verbruik (4,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 129 g/km) met hoge prestaties (topsnelheid 215 km/h, ‘0-100’ in 9,3 seconden).

Bio-ethanol, CNG en Sunfuel
Audi zet ook in op alternatieve brandstoffen. Zoals Bioethanol, ook wel E85 genoemd, omdat deze brandstof voor 85% uit ethanol en 15% uit benzine bestaat. In combinatie met een krachtige 2.0 TFSI-motor zorgt dit voor een CO2-reductie van 75%. Daarnaast voert Audi intensieve tests uit met de concept A5 2.0 T-CNG. Zijn tweeliter turbomotor draait op CNG (gecomprimeerd aardgas), dat een schone verbranding oplevert. Sunfuel, een brandstof die wordt onttrokken aan biomassa, is op korte<