Wolfsburg,
09
oktober
2015
|
14:40
Europe/Amsterdam

Matthias Müller: “Wij zullen deze crisis te boven komen”

  • Volkswagen Group CEO spreekt medewerkers toe in Wolfsburg tijdens werknemersbijeenkomst
  • Müller kondigt snelle en grondige opheldering van emissieschandaal aan
  • Müller: “Wij zullen er alles aan doen om te verzekeren dat Volkswagen in de toekomst blijft staan voor goede en zekere werkgelegenheid”
  • EU6 dieselauto’s voldoen aan wettelijke vereisten en milieunormen
  • Technische oplossingen voor klanten zijn aanstaande
  • Zorgvuldigheid is belangrijker dan snelheid – Müller: “Wij hebben te maken met vier merken en vele modelvarianten”
  • Efficiencyprogramma wordt geïntensiveerd – kritische beoordeling van alle geplande investeringen

Wolfsburg, 6 oktober 2015 Matthias Müller, CEO van de Volkswagen Group, heeft werknemers vandaag tijdens een werknemersbijeenkomst in Wolfsburg een ‘snelle en grondige opheldering’ van het emissieschandaal toegezegd. Hij verklaarde dat wat er is gebeurd, indruist tegen alles waar de Volkswagen Group en zijn medewerkers voor staan, en dat er geen enkel excuus is. Tegelijkertijd moedigde hij medewerkers aan ter harte te nemen dat “wij deze crisis te boven kunnen en zullen komen omdat Volkswagen een groep is met een sterke basis. En bovenal omdat wij het beste automotive team hebben dat wie dan ook zich maar kan wensen.” Hij voegde er aan toe dat de onderneming er alles aan zal doen om ervoor te zorgen dat de Volkswagen Group in de toekomst blijft staan voor een goede en zekere werkgelegenheid.

Ten overstaande van ruim 20.000 medewerkers in Hal 11 van de fabriek in Wolfsburg, benadrukte Müller dat “naast de enorme financiële schade die op dit moment nog niet is te overzien, deze crisis bovenal een vertrouwenscrisis is. Omdat het hier de ziel van onze onderneming en onze identiteit betreft: het gaat om onze auto’s.” Müller vervolgde dat soliditeit, betrouwbaarheid en geloofwaardigheid tot de essentie van het merk Volkswagen behoren: “Het zal daarom onze voornaamste taak zijn om het vertrouwen terug te winnen dat we zijn kwijtgeraakt – van onze klanten, partners, investeerders en consumenten in het algemeen.” Om dat te bereiken, is de eerste stap volgens Müller een snelle en grondige opheldering. “Pas wanneer alle feiten op tafel liggen, waarbij geen steen onomgekeerd zal blijven, zullen mensen ons weer beginnen te vertrouwen,” zei Müller.

De CEO vroeg de medewerkers om hun begrip, en verklaarde hen dat ook hij het antwoord op veel vragen nog niet kan geven. “Geloof me, ik ben net zo ongeduldig als u. Maar in deze situatie, waarin we te maken hebben met vier merken en vele modelvarianten, is zorgvuldigheid nog belangrijker dan snelheid.”

Desondanks kondigde hij aan dat een projectteam een plan van aanpak heeft ontwikkeld. Gedurende de komende dagen zullen getroffen klanten worden geïnformeerd dat de emissie-eigenschappen van hun auto worden geoptimaliseerd. Daarnaast heeft de onderneming websites ontwikkeld waar klanten kunnen controleren of hun auto getroffen is door het chassisnummer in te voeren.

Op korte termijn zal de onderneming de technische oplossingen ter goedkeuring voorleggen aan de verantwoordelijke autoriteiten, in het bijzonder aan de Duitse Federal Motor Transport Authority (KBA). Müller: “In veel gevallen zal een software-update volstaan. Sommige auto’s zullen echter ook hardwaremodificaties moeten ondergaan. Wij zullen onze klanten voortdurend informeren over de maatregelen en werkplaatsafspraken maken.”

De CEO van de Volkswagen Group benadrukte ook dat alle auto’s in kwestie technisch veilig zijn en geschikt om mee te rijden. “Op geen enkel moment is de veiligheid van onze klanten in het geding geweest. En bovenal: alle EU6 dieselauto’s voldoen aan de wettelijke vereisten en milieunormen. Voor Wolfsburg betekent dat dat de productie kan worden voortgezet.”

Aan de andere kant liet Müller niet na te melden dat “hoewel de technische oplossingen voor deze problemen aanstaande zijn, het op dit moment niet mogelijk is om de commerciële en financiële implicaties te kwantificeren.” Hij voegde er aan toe dat de onderneming nu snel moet reageren: “Daarom hebben wij een kritische beoordeling van alle geplande investeringen gelast. Alles wat niet direct noodzakelijk is, zal worden geannuleerd of uitgesteld. Dit is tevens de reden waarom wij het efficiencyprogramma zullen intensiveren. Om volledig duidelijk te zijn: dat zal geen pijnloos proces zijn.” Hij stelde de medewerkers echter ook gerust: “Wij zullen alles doen om te verzekeren dat Volkswagen in de toekomst blijft staan voor een goede en zekere werkgelegenheid.”

Müller voegde daar aan toe: “Op de IAA hebben wij laten zien dat de Volkswagen Group er goed voor staat wat betreft belangrijke technologieën voor de toekomst. Wij kunnen ons niet permitteren deze sterke positie in gevaar te brengen. Wij moeten grote besparingen doen om de gevolgen van deze crisis het hoofd te bieden. Tegelijkertijd kunnen we ons niet veroorloven om te besparen op de toekomst. Dat is iets waar wij ons de komende weken en maanden het hoofd over zullen buigen.”

Müller gaf aan dat nog niet alle feiten op tafel lagen. Eén conclusie was echter al duidelijk: “Volkswagen moet opnieuw voor integriteit staan. En niet alleen op papier, maar altijd en overal. Wij zullen ons maximaal inzetten om er zeker van te zijn dat de regels door iedereen worden gerespecteerd. Deze Group en zijn merken staan voor duurzaamheid, voor verantwoordelijkheid, voor geloofwaardigheid. Op dit moment lijkt veel daarvan erg te zijn aangetast. Maar samen met u ben ik vastbesloten om te bewijzen dat onze waarden onze leidraad blijven. En dat Volkswagen, en een ieder van ons, het vertrouwen van de mensen waar dan ook verdient.”