28
juni
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

Lichtend voorbeeld: Audi introduceert Matrix LED-technologie

Bij de Audi Matrix LED-technologie worden de LED-koplampen opgedeeld in een groot aantal individueel kleine diodes. Deze werken samen met lenzen of reflectoren. Een speciale aansturingsunit zorgt ervoor dat de diodes afhankelijk van de (rij)omstandigheden worden geactiveerd, gedimd of juist uitgeschakeld. Zo zorgt de Audi Matrix LED-technologie in elke situatie voor optimale verlichting. Bijkomend voordeel: voor de koplampen is geen draaimechanisme meer nodig. 



Volautomatisch

In de vernieuwde Audi A8 beschikt elke lichtunit over 25 krachtige LED’s. Ze zijn per vijf gegroepeerd in een reflector. Met de lichtschakelaar op ‘automatisch’ en met ingeschakeld grootlicht, is het Matrix-systeem actief bij snelheden vanaf 30 km/h (snelweg) of 60 km/h (bebouwde kom). De koplampen zorgen dan voor een perfecte, kristalheldere lichtopbrengst. Ook overdag is de Audi Matrix LED-technologie zeer herkenbaar. Dat wordt versterkt door de nieuwe uitvoering van de LED-dagrijverlichting.



Zonder te verblinden

De Audi Matrix LED-technologie maakt het mogelijk om met grootlicht te rijden zonder tegenliggers te verblinden. Een speciale camera ‘ziet’ tegenliggers. Op basis daarvan wordt het gebied waarin die tegenligger zich bevindt minder sterk uitgelicht. Hoe dichter de tegenligger nadert, des te meer LED’s worden gedimd of uitgeschakeld. Het gebied rondom de tegenligger wordt wel volledig uitgelicht. De Matrix LED-technologie werkt uitermate snel en nauwkeurig. Dat betekent dat de bestuurder onder alle omstandigheden kan beschikken over helder en homogeen licht. Door de individuele aansturing van de LED’s is het nieuwe systeem bovendien veel effectiever dan mechanische dimsystemen.



Een enorm (veiligheids)potentieel

De Matrix LED-technologie biedt op vele fronten nieuwe mogelijkheden. Zo hebben de nieuwe koplampen een ‘markeerfunctie’ in combinatie met de optionele night vision-assistent. Dit assistentiesysteem is door middel van infraroodcamera’s in staat voetgangers vóór de auto te herkennen. Als een voetganger zich te dicht bij de auto bevindt, wordt hij/zij door middel van LED-lichtflitsen (drie maal achter elkaar) duidelijk ‘gemarkeerd’. Op deze manier wordt zowel de voetganger als de bestuurder van de auto gewaarschuwd voor mogelijk gevaar.

Ook de afslagverlichting van het nieuwe Matrix LED-systeem is zeer innovatief. Dankzij informatie van MMI-navigatie komt deze verlichting al in actie net voordat de bestuurder het stuur in de juiste richting draait. Ook wordt de nieuwe Audi A8 uitgevoerd met ‘dynamische richtingaanwijzers’. Nadat de bestuurder richting heeft aangeven, lichten de LED-segmenten in de richtingaanwijzers beurtelings op. Dit gebeurt met intervallen van 150 milliseconden van binnen naar buiten in de richting die de auto op gaat.



LED-technologie breed beschikbaar bij Audi

De nieuwe Matrix LED-technologie zorgt voor beter licht, extra veiligheid én een aantrekkelijk design. Bij Audi is LED-hoofdverlichting al beschikbaar vanaf de Audi A3. ook in de autosport maakt Audi er gebruik van. De Audi R18 e-tron die de 24 Uur van Le Mans won heeft LED-verlichting die de rechte stukken van het fameuze circuit over een lengte van wel één kilometer kan verlichten.



Historische lichtpuntjes

Audi heeft vele innovaties op het gebied van lichttechnologie op zijn naam staan. Een overzicht:



1994: tweede generatie xenon koplampen in de Audi A8

2003: adaptieve verlichting in de Audi A8

2004: LED dagrijverlichting in de Audi A8 W12

2008: volledige LED-verlichting voor de Audi R8

2010: koplampen werken samen met het navigatiesysteem (Audi A8)

2011: homogeen LED achterlichtdesign in de Audi A6

2012: dynamische LED-richtingaanwijzers voor de Audi R8

2013: Audi A3 eerste compacte auto met volledige LED-verlichting

2013: EU certificeert LED-technologie van Audi als een eco-innovatie. Audi is de eerste autofabrikant met deze certificering.