16
maart
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Levering Audi R8 LMS begonnen

De Audi R8 LMS - met chassisnummer 101 - ging naar Audi Sport Italia. Teammanager Emilio Radaelli nam de auto afgelopen week in het Audi Forum Neckarsulm in aanwezigheid van Audi-sportdirecteur dr. Wolfgang Ullrich in ontvangst. “Naast de fabrieksdeelname in de DTM en bij de sport-prototypes is ons klantensportprogramma de derde activiteit van Audi Sport”, aldus Ullrich. “2009 is een test- en ontwikkelingsjaar, waarin we zoveel mogelijk ervaring met de R8 LMS willen opdoen. We zijn blij dat we dit traject kunnen doorlopen met teams die we al lange tijd goed kennen.”



Activiteiten Audi R8 LMS

Naast Audi Sport Italia hebben ook de teams Abt Sportsline, Argo Racing, ORECA, Phoenix Racing en Team Rosberg in het komende seizoen activiteiten met de Audi R8 LMS gepland. Vanaf het najaar wordt de auto ook aan andere teams geleverd met het oog op het seizoen 2010. De zes genoemde teams zullen deelnemen aan vijf Europese GT3-kampioenschappen en aan de 24-uursrace op de Nürburgring, waarvoor Audi Sport een speciale lange-afstandsversie van de R8 LMS ontwikkelt. In totaal zullen de twaalf Audi’s R8 LMS in het seizoen 2009 bij meer dan 40 evenementen op bijna 30 Europese circuits in actie komen. “Daarmee kunnen we veel ervaring opdoen, die we zullen gebruiken bij het verder ontwikkelen van de R8 LMS”, zegt Oliver Straube, bij Audi Sport verantwoordelijk voor de verkoop van de R8 LMS.



Audi R8 LMS uitsluitend voor klantensport

Audi Sport biedt met de GT3-raceuitvoering van de R8 voor het eerst een wedstrijdauto aan die uitsluitend voor klantensport is ontwikkeld. Met de R8 LMS zijn geen fabrieksactiviteiten gepland. De bouw van de raceauto’s vindt plaats bij quattro GmbH in het Duitse Heilbronn-Biberach in een fabriekshal die speciaal voor het klantensportprogramma is gebouwd. De V10-motoren komen uit de Audi-fabriek in de Hongaarse stad Györ. Tijdens het Paasweekeinde (10 t/m 13 april) komt de Audi R8 LMS voor de eerste maal tijdens races in actie, zowel bij de wedstrijden van de ADAC GT Masters op het circuit van Oschersleben in Duitsland als bij de start van het Franse GT-kampioenschap op het circuit van Nogaro.