27
augustus
2007
|
00:00
Europe/Amsterdam

LED the light shine!

De Audi R8 wordt evenals de S6 en bepaalde uitvoeringen van de A5/S5 en de A8 al langer geleverd met LED-dagrijverlichting. Op termijn wordt de sportwagen ook optioneel leverbaar met volledige LED-verlichting. Stads-, dim- en grootlicht worden dan door LED's verzorgd en dat geldt ook voor de knipper-/alarmverlichting. Al deze functies zijn ondergebracht in zeer compacte lichtunits. Hoewel LED-hoofdverlichting nog niet is toegestaan (medio 2008 wordt Europese regelgeving verwacht), krijgt de R8 dankzij een uitzonderingsregeling toestemming om met deze hypermoderne lichttechniek de weg op te gaan.

De LED-lichtunit
In de lichtunits van de Audi R8 zijn voor de diverse lichtfuncties verschillende groepen LED's opgenomen. Deze zogenaamde 'arrays' bestaan ieder uit 54 LED's. Elke functie (stadslicht, dimlicht, grootlicht, knipper-/alarmverlichting) heeft eigen arrays, lenzen en reflectoren. Zo is de lichtintensiteit en -verdeling altijd optimaal, ook al omdat LED's licht uitstralen dat veel op daglicht lijkt en omdat het contrast beter is dan bij andere vormen van verlichting. Om de lichtopbrengst en de duurzaamheid te waarborgen, heeft elke lichtunit een eigen koeling. De relatief geringe warmte die de LED's afgeven wordt daarbij naar de lens van de koplamp gestuurd. IJsafzetting of condens is op deze manier snel verdwenen.

Andere LED-voordelen
LED-techniek heeft naast optimale verlichting nog meer belangrijke voordelen. Ten eerste hebben LED's een laag energieverbruik doordat ze van een laag voltage (3-4 volt) gebruik maken. Bovendien hebben LED's een zeer lange levensduur en zijn ze heel compact. Dat laatste biedt designers extra mogelijkheden bij het ontwerp van een auto. De ontwikkelingen op het gebied van LED-verlichtingstechniek gaan op dit moment bijzonder snel. Dat betekent bijvoorbeeld dat LED-techniek ook in adaptieve vorm beschikbaar komt. De LED-lichtunits draaien dan mee met de stuurbeweging.

Voorsprong door LED-techniek
In 2004 was Audi de eerste fabrikant die witte LED's in een productieauto gebruikte voor dagrijverlichting (bij de A8 W12) - rode LED's worden bij Audi al sinds 1992 ingezet voor het derde remlicht. Het Nuvolari-prototype uit 2003 was Audi's eerste studiemodel met LED-mistlampen. Ook daarop volgende studiemodellen als de Le Mans quattro, de allroad quattro concept (2005) en de Shooting Brake concept hadden LED-verlichting.