16
februari
2015
|
16:40
Europe/Amsterdam

Laserkoplampen voor nieuwe Audi R8

De 2015 Audi R8 vestigt nieuwe maatstaven in het segment van de high-performance sportwagens, onder ander op het gebied van verlichting. Als optie kan de nieuwe sportwagen van Audi worden uitgerust met een laserbundel als grootlicht. Het grote voordeel van laserverlichting is dat de technologie gebruik maakt van laserdiodes met een hoge lichtintensiteit, die vanuit een zeer klein onderdeel een grote hoeveelheid lichtenergie opwekken. Vergeleken met koplampen met LED grootlicht genereert de laservariant een bijna tweemaal grotere lichtopbrengst.



Blauw laserlicht

Elke koplamp bevat één lasermodule die werkt op basis van vier krachtige laserdiodes. Deze module bundelt de vier krachtige blauwe laserstralen. Vervolgens zet een fosforomvormer het blauwe licht om in puur wit licht. Een kenmerk van de laserkoplampen is het blauwige lichtschijnsel. Standaard krijgt de nieuwe Audi R8 LED-koplampen. Alle verlichtingsfuncties werken via 37 LEDs per koplampunit.



Van het circuit naar de openbare weg

Laserlicht voor de groot-lichtfunctie debuteerde in de zomer van 2014 in de Audi R8 LMX, een limited edition-versie van de vorige generatie R8. Kort daarvoor werd de technologie toegepast in de winnende Audi R18 e-tron quattro raceauto tijdens de 24 Uur van Le Mans. Laserverlichting is de nieuwste productietechnologie in een lange reeks innovaties in verlichting. Audi introduceerde LED-technologie in productiemodellen in 2004, in de vorm van dagrijverlichting voor de Audi A8 L W12. 



Grootste automotive lichttunnel in Europa

Om haar voorsprong op het gebied van lichttechnologie nog verder te vergroten, heeft Audi deze week de grootste automotive lichttunnel van Europa geopend. Deze 120 meter lange tunnel biedt Audi de mogelijkheid om innovatieve lichtoplossingen en cameragestuurde lichtassistentiesystemen te ontwikkelen en te testen. De bouw van de testtunnel zelf was overigens ook een huzarenstukje van formaat. De 120 meter lange en negen meter hoge tunnel werd geconstrueerd onder een bestaand, elf verdiepingen hoog gebouw in Ingolstadt, zonder de gebruikelijke dragende pilaren.