Leusden,
09
juli
2015
|
16:28
Europe/Amsterdam

Innovatieve technologieën voor nieuwe Audi R8-familie

  • Bediening nieuwe Audi R8 vergelijkbaar met die van R8 raceversie
  • Audi R8 e-tron kan tot 450 km puur elektrisch rijden

Bij Audi hebben race- en productieauto’s wat technologie betreft tal van raakvlakken, zoals op het gebied van bediening en infodisplays. Het beste voorbeeld is de gelijkenis tussen de Audi R18 e-tron quattro raceauto die recent deelnam aan de 24 Uur van Le Mans, en de nieuwe Audi R8 sportwagen. Het design van hun stuurwielen en digitale infodisplays vertoont veel overeenkomsten. De high-performance sportwagen, die dit najaar in Nederland leverbaar wordt, maakt samen met de Audi R8 LMS - de GT raceauto - en de elektrisch aangedreven Audi R8 e-tron deel uit van een sportieve modelfamilie.

“Autosport is al decennia lang verweven in het Audi-DNA,” verklaart Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, Lid van de Raad van Bestuur van Audi AG en verantwoordelijk voor Technische Ontwikkeling. “Dat komt bijvoorbeeld tot uiting in de nieuwe Audi R8, die qua concept nauwverwant is aan dat van een raceauto, ook op het gebied van bediening en displays.”

Grote gelijkenissen
Het stuurwiel van de nieuwe Audi R8 V10 plus is voorzien van twintig knoppen en schakelaars, inclusief vier nieuwe satellietknoppen. De Audi R18 e-tron quattro raceauto telt er zelfs 33. In beide auto’s schakelt de bestuurder vanaf het stuurwiel, waarbij gekleurde lampjes hem laten weten wanneer het toerental de toerenbegrenzer nadert. De belangrijkste rij-instellingen kunnen via knoppen op het stuurwiel worden geselecteerd. In zowel de productieauto als de raceversie wordt de belangrijkste informatie – waaronder de bandenspanning en rondetijden – op een digitaal display weergegeven.

Audi R8 e-tron: 340 kW vermogenDe Audi R8 e-tron – Audi’s allereerste volledig elektrische auto – doet qua dynamiek niet onder voor zijn R8-familieleden. Hij levert 340 kW aan vermogen, goed voor een sprint van 0-100 km/u in 3,9 seconden en een maximale, vastgestelde actieradius van 450 kilometer. Deze high-performance sportwagen dient voor Audi als mobiel laboratorium voor het ontwikkelen van nieuwe elektrische aandrijfconcepten en onderdelen. De productie van de R8 e-tron vindt plaats in een productiefaciliteit van quattro GmbH bij de Audi-fabriek in Neckarsulm.

Meer informatie over de technologische verwantschap tussen de Audi R8-familieleden is beschikbaar in de digitale persmap.

Snelste productie-Audi ooit
De nieuwe Audi R8 arriveert deze herfst bij de Nederlandse R8-dealers. De 397 kW/540 pk sterke R8 V10 is er vanaf € 222.300*. De prijzen van de nog sterkere R8 V10 plus – met 449 kW/610 pk en een koppel van 560 Nm de snelste productie-Audi ooit - beginnen bij € 250.900*.

* In dit bericht vermelde prijzen zijn consumentenadviesprijzen inclusief BPM/BTW, exclusief afleverkosten. Lees de algemene verkoopinformatie op www.audi.nl. 

Autosport is al decennia lang verweven in het Audi-DNA. Dat komt bijvoorbeeld tot uiting in de nieuwe Audi R8, die qua concept nauwverwant is aan dat van een raceauto, ook op het gebied van bediening en displays.
Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, Lid van de Raad van Bestuur van Audi AG en verantwoordelijk voor Technische Ontwikkeling